شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ارتباط میان دفاتر یک سازمان-قسمت دوم

در قسمت قبل سناریو و هدف آن را بیان کردیم و تنظیمات مربوط به PBX در شعبه اصلی را نیز انجام دادیم. در این قسمت با ادامه تنظیمات مربوط به گیتوی، سناریو فوق را تکمیل می نماییم.

تنظیمات Vega50

گام دوم :

قسمت  Quick Config:

 این قسمت شامل ۴ زیر بخش است که در این قسمت تنها به بررسی Basic Config  می پردازیم و تنظیمات مربوط به FXS و FXO را از طریق Expert Config دنبال می کنیم.

  Basic Config

 تنظیمات مربوط به کشور (شناسایی Tone های خطوط تلفن) و شماره های ضروری مانند ۹۱۱ در این قسمت انجام می شود.

همچنین برای حالتی که به هر دلیلی، دستگاه به صورت خودکار IP نمی گیرد ( مانند وقتی که سرویس DHCP نداریم) و یا بخواهیم به صورت دستی IP را تنظیم کنیم، مراجعه به این قسمت الزامی است.

گام سوم:

 پس از بررسی اجمالی Quick Config نوبت به بررسی Expert Config  می رسد.

  • Logging

یکی از بخش های مهمی که در شناسایی مشکل و دیباگ کردن به ما کمک می کند، قسمت Logging می باشد. هرگاه که تماس مورد نظر برقرار نشد، حتماً به این قسمت مراجعه کرده تا مشکل را شناسایی کنیم. برای دیدن Log دستگاه بر روی Show event log  کلیک کنید. برای دیدن آخرین Log ها به سطر آخر صفحه Log مراجعه نمایید.

 Dial Plan

این قسمت یکی از مهمترین بخش های مربوط به تنظیمات گیت وی است و برای تعیین مسیر دهی تماس های ورودی و خروجی استفاده می شود.

 با توجه به سناریوی مورد بررسی، دو پروفایل با نام های زیر در این قسمت اضافه کردیم :

  • TO_SIP : مدیریت تماس های ورودی اینترفیس SIP
  • TO_FXO : مدیریت تماس های ورودی به اینترفیس FXO

اما قبل از بررسی قسمت های دیگر، لازم به ذکر است که اینترفیس های مختلف گیت وی Vega50 بازه های مختلفی دارند. همانطور که در شکل زیر می بینید برایFXO شماره پورت های ۰۲۰۱ و ۰۲۰۲ و … و برای SIP شماره های ۹۹۰۱و ۹۹۰۲ و … را استفاده می کنیم.

نحوه نوشتن Dial Plan :

گیت وی های Vega50 قابلیت ذخیره ۲۰۰ عدد Dial Plan را دارند که به منظور مدیریت و نیز استفاده راحت تر امکان گروه بندی و ذخیره سازی به عنوان پروفایل را نیز دارند. همچنین این گیت وی ها قابلیت ذخیره سازی تا ۲۰ عدد پروفایل را دارند.

ورودی های Dial Plan از دو بخش زیر تشکیل شده اند :

  •  Source: تماس هایی که از طریق اینترفیس (IF: ) و از شماره تماس (TEL: ) وارد گیت وی می شوند.
  • Destination: تماس هایی که قرار است از اینترفیس (IF: ) و به شماره تماس (TEL: ) از گیت وی خارج شوند.

*این نکته نیز باید ذکر شود که در صورت عدم تعریف Dial Plan  تماس قطع می شود.

ورودی های Dial Plan توسط Token ها تعریف می شوند که عبارتند از: (حروف Token باید حروف بزرگ انگلیسی باشند.)

پروفایل ها را می توان با کلیک بر روی Modify تغییر داد. این قسمت دارای ستون های زیر می باشد :

  • Del? : پاک کردن plan مورد نظر (ابتدا تیک آن را بزنید سپس دکمه  submitرا برای اعمال تغییرات بزنید.)
  • Plan ID : ID یا شماره Plan مورد نظر
  • Name : نام Plan مورد نظر
  • Source: تماس ورودی
  • Destination: تنظیمات مربوط به مسیر یابی تماسی که به گیت وی رسیده است
  • Cost:  میزان اولویت plan. در صورتی که قوانین یکسانی تعریف شده باشند اولویت اجرایی با Plan با Cost کمتر است.
  • Group: گروهی که plan در آن عضویت دارد را مشخص می کند.

مثال : با توجه به شکل زیر، اگر تماسی با شماره “۲″ از FXO2 با شماره پورت ۰۲۰۲ به گیت وی برسد، طبق قوانین نوشته شده در قسمت Destination، این تماس را از اینترفیس ۹۹۰۱ که مربوط به SIP است به شماره تلفن ۱۲۰ می فرستد.

مثال : در Plan شماره ۳، در صورتی که تماس از اینترفیس ۰۲۰۲ ( (IF:0202) مربوط به FXO دوم است) و از شماره تماس ۱۱۷ به گیت وی برسد، این تماس را از اینترفیس ۹۹۰۱ مربوط به SIP به همان شماره تلفن گرفته شده و به آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۶۶ بفرست.

در شکل زیر Dial Plan  مربوط به تماس های ارسالی از سمتIP Phone  های شعبه دوم به سیستم PBX دفتر اصلی، تعریف شده است. Plan شماره ۲ (FXO_2) این گونه تفسیر می شود که هر تماسی که از ۹۹۰۱ (پورت مربوط به SIP) با هر شماره ای آمد، از پورت ۰۲۰۲ به همان شماره تلفن بفرست.

در قسمت بعد این تنظیمات را ادامه می دهیم.

دیدگاه خود را به ما بگویید.