شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ارتباط میان دفاتر یک سازمان-قسمت چهارم

در سه قسمت قبلی، گام های پیاده سازی سناریوی ارتباط میان دفاتر یک سازمان را در حالتی که در یکی از دفاتر هیچ گونه سیستم تلفنی وجود نداشت، بررسی کردیم و سعی کردیم تمام تنظیمات مربوطه را شرح دهیم. در این قسمت قصد داریم حالتی را بررسی کنیم که در شعبه دوم سیستم تلفنی مبتنی بر IP یا همان IP-PBX وجود داشته باشد.

حالت دوم : یک IP-PBX در شعبه دوم وجود دارد.

فرض کنید که در شعبه دوم، بر اساس نیاز یک سیستم تلفنی IP-PBX راه اندازی شده است. حال می خواهیم سناریوی مورد بررسی در قسمت های قبل را، در این حالت نیز شرح دهیم.

روند کار مشابه حالت قبل می باشد، با این تفاوت که به جای ارتباط مستقیم میان IPPhone ها با گیت وی، IP-PBX مبتنی بر استریسک به گیت وی متصل بوده و  Softphoneها و IPPhone نیز به IP-PBX متصل هستند. در واقع می خواهیم ارتباط بین یک Softphone را با داخلی های شعبه اصلی، برقرار کنیم. برای این منظور، مراحل ذیل را دنبال می کنیم:

تنظیمات مربوط به PBX

  • اتصال کابل FXS از PBX به FXO روی گیت وی

تنظیمات مربوط به  استریسک

  • SIP Profile
  • Dial Plan

تنظیمات مربوط به  Vega50  

  • SIP Profile
  • Dial Plan

تنظیمات مربوط به  IP Phone

  • SIP Config
  • Dial Peer

تنظیمات مربوط به PBX مشابه تنظیمات قبلی است.

تنظیمات مربوط به استریسک (IP-PBX)

در این گام برای ارتباط میان گیت وی و IP-PBX، باید یک ترانک از نوع SIP میان این دو تعریف گردد. برای تعریف این ترانک در استریسک، در فایل sip.conf (که حاوی تنظیمات ترانک های ایجاد شده در استریسک است) یک اکانت SIP ایجاد می کنیم.

 cd /etc/asterisk<

nano sip.conf<

در فایل sip.conf، یک ترانک با شماره ۱۰۰ و رمز عبور دلخواه ایجاد کرده و Context مربوط به آن را به دلخواه LocalSets تعریف می کنیم و در ادامه در فایل extensions.conf آن را فراخوانی می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید در خط آخر فایل sip.conf ذکر شده که تمامی تماس های ناامن را قبول کن (insecure=invite). این کار صرفاً به دلیل تست می باشد. در صورتی که نیاز به پیاده سازی عملی و اجرایی دارید، برای بالا بردن امنیت سیستم باید نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

[۱۰۰]

type=friend

context=LocalSets

username=100

****=secret

host=dynamic

nat=force_rport,comedia

dtmfmode=auto

disallow=all

allow=g722

allow=ulaw

allow=alaw

<callerid=”Soft Phone” <100

insecure=invite

==============================;

در این قسمت، یک ترانک بین گیت وی و سیستم تلفنی IP-PBX با شماره ۰۱۰۱ تعریف می کنیم.

[۰۱۰۱]

type=friend

context=LocalSets

username=0101

*****=secret

host=dynamic

;nat=force_rport,comedia

dtmfmode=auto

disallow=all

allow=g722

allow=ulaw

allow=alaw

با کلید های Ctrl+X آن را ذخیره می کنیم.

گام بعدی تغییر فایل extensions.conf  به صورت زیر است:

 nano extensions.conf

طبق دستورات زیر، برای این که تماس با گیت وی برقرار شود باید با شماره ها با پیش شماره ۸ گرفته شوند. برای مثال برای ارتباط با داخلی ۱۱۷ در شعبه اصلی، باید شماره ۸۱۱۷ از شعبه دوم، گرفته شود تا طبق Dial Plan تعریف شده در استریسک از رقم اول به بعد آن از طریق ترانک ۰۱۰۱ به گیت وی فرستاده شود.

در انتها هم این طور تعریف کرده ایم که افرادی که در دفتر اصلی هستند، برای تماس با داخلی های موجود در شعبه دوم، بعد از ارتباط با گیت وی باید شماره داخلی مورد نظر را شماره گیری نمایند.

[LocalSets]

({exten => _8XXX,1,Dial(SIP/0101/${EXTEN:1

(exten => 100,1,Dial(SIP/100

(exten => 101,1,Dial(SIP/101

مراحل رجیستر کردن در VEGA50

برای تعریف ترانک در گیت وی نیز همچون تعریف یک اکانت SIP که در قسمت های قبل شرح داده شد، عمل می کنیم.  یعنی به قسمت SIP در تنظیمات Vega50 رفته و یک پروفایل SIP بسازید. در منوی SIP وارد قسمت Authentication شده و اکانت جدیدی ایجاد می کنیم . (در صورتی که اکانتی از قبل وجود داشته باشد می توان همان را Modify کرد.) به قسمت Modify آن رفته و آدرس Local Domain آن را به آدرس IP-PBX  تغییر می دهیم.

همچنین علاوه بر تغییرات بالا باید به قسمت SIP PROFILE PROXY هم رفته و آدرس ۰٫۰٫۰٫۰ که به صورت پیش فرض ست شده را به آدرس IP-PBX تغییر می دهیم.

 

حال نوبت به نوشتن Dial Plan های گیت وی می رسد. البته به علت وجود استریسک، Dial Plan هایی که سمت استریسک نوشته ایم، کفایت می کند.

در این قسمت طبق Dial Plan زیر، هر تماسی که از طریق FXO2 وارد گیت وی شود از اینترفیس ۹۹۰۱، به سمت همان شماره خارج می شود. به عنوان مثال از دفتر اصلی برای تماس به داخلی ۱۰۰ در شعبه دوم، باید ابتدا شماره ۱۵۱ را از داخلی شعبه اول گرفته، وقتی که به گیت وی متصل شد، شماره ۱۰۰ را بگیریم که تماس برقرار شود.

مراحل رجیستر کردن  و ساخت اکانت در Zoiper

همانطور که مشاهده شد در فایل sip.conf ، یک داخلی SIP تعریف کردیم تا بتوانیم از روی Soft Phone در سیستم IP-PBX رجیستر شویم.

در Soft Phone به قسمت Setting رفته، همانند شکل زیر عمل می کنیم :

حال اگر شماره ۸۱۱۷ را توسط Soft Phone شماره گیری کنیم، داخلی ۱۱۷ روی PBX در شعبه اصلی زنگ می خورد.  

Zoiper بر روی گوشی IPhone 

در انتها برای تست بیشتر، نرم افزار Zoiper را بر روی IPhone نیز تست کردیم. برای این کار بعد از نصب Zoiper بر روی گوشی بدین ترتیب باید تنظیمات لازمه را انجام دهیم.

به قسمت Accounts  رفته و بعد از کلیک بر روی علامت + یک اکانت جدید ایجاد می کنیم. لازم به ذکر است که اکانت ساخته شده از نوع SIP است.

حال در این قسمت باید اطلاعات مربوط برای رجیستر کردن اکانت ساخته شده را وارد کنید.

پس از رجیستر شدن، به راحتی می توانید تماس میان دو شعبه برقرار کنید بدون آن که هزینه ای برای شما داشته باشد. چرا که شما از طریق لینک دیتای موجود و با استفاده از VoIP تماس برقرار کرده اید. همانطور که دیده می شود، VoIP به راحتی محدودیت روش های رایج و سنتی را حذف می کند و امکان توسعه و تغییر هرچه بیشتر را برای شما فراهم می کند.

دیدگاه خود را به ما بگویید.