شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

یکی از مشکلاتی که در استریسک با آن مواجه هستیم و تقریبا یک مشکل غیر قابل حل می باشد عدم نمایش صحیح شماره تماس گیرنده در زمان انتقال تماس است . به این ترتیب که داخلی A یک تماس با داخلی B میگیرد کالر آی دی که برای داخلی B نمایش داده میشود مشخصات تلفن [...]

OpenVox  به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات تلفنی سخت افزاری و نرم افزاری، توسط متخصصان فنی و باتجربه خود در طراحی، محصولاتی را ارائه کرده است که  قابلیت استفاده در اغلب پروژه های تلفنی متن باز از جمله استریسک را دارند. یکی از این محصولات کارت دیجیتال D110P  تک پورت E1 است که در [...]

۱٫ مقدمه تا ۳۰ سال پیش واژه ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن(PSTN)  امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده هایی جذاب بوده ایم؛ گسترش رایانه های شخصی، فناوری [...]

امروزه شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، از طرف مدیران شبکه و IT، شناخته شده اند و در مزایا و امکاناتی که فراهم می کنند، ابهامی وجود ندارد؛ اما راه اندازی و مباحث فنی این تکنولوژی و کاربردی کردن آن، همچنان مدیران را در تصمیم گیری و انخاب بهترین راه حل به چالش می کشد. [...]

انتخاب مناسب: گیتوی یا کارت تلفنی

امروزه شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، از طرف مدیران شبکه و IT، شناخته شده اند و در مزایا و امکاناتی که فراهم می کنند، ابهامی وجود ندارد؛ اما راه اندازی و مباحث فنی این تکنولوژی و کاربردی کردن آن، همچنان مدیران را در تصمیم گیری و انخاب بهترین راه حل به چالش می کشد.

یکی از این مسائل چالش بر انگیز، انتخاب راه حل مناسب برای استفاده ازخطوط PSTN در بستر IP می باشد. در ادامه راه حل های ممکن و مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم تا شما را در تصمیم گیری هرچه بهتر کمک کنیم.

فرض می کنیم شما قصد راه اندازی سیستم تلفنی مبتنی بر IP یا به عبارت دیگر IP-PBX را دارید. پس از بستر سازی شبکه و مباحث مربوط به انتخاب سرور تلفنی (مبتنی بر استریسک و …) و تجهیزات مورد نیاز کاربران، نوبت به انتخاب واسط ارتباطی با شبکه PSTN می رسد، که ممکن است لینک ارتباطی شما به صورت دیجیتال (PRI/E1) و یا آنالوگ (FXO) باشد. در این مرحله، دو راه حل پیش روی خود دارید: استفاده از یک دستگاه گیتوی مجزا و یا نصب کارت آنالوگ و یا دیجیتال بر روی سرور تلفنی.

هر یک از راه حل های فوق نقاط قوت و ضعف هایی دارند، که قصد داریم آن ها را بررسی کنیم. برای این بررسی معیار هایی چون : هزینه، کارایی، پایداری و واسط کاربری را در نظر گرفته ایم.

هزینه :

یکی از پارامتر های مهم که در بررسی اولیه به شدت بر روی تصمیم گیری تاثیر می گذارد، بحث هزینه است. به عبارت دیگر اینکه کدام راه حل هزینه کمتری را در راه اندازی سیستم تلفنی تحمیل کند، نقش مهمی در انتخاب دارد.

قیمت یک کارت تلفنی، بدون در نظر گرفتن قیمت تجهیزات جانبی، خیلی کمتر از دستگاه های گیتوی که شامل یک DSP مجزا، برد های آنالوگ/دیجیتال، پورت شبکه و … هستند، می باشد. البته در صورت استفاده از کارت های تلفنی و نصب آن ها بر روی سرور تلفنی تان، باید هزینه ی خرید یک سرور که از لحاظ پردازشی قوی باشد را نیز به هزینه ها اضافه کنید. پس ممکن است هزینه ی خرید یک گیتوی و PC معمولی جهت راه اندازی سیستم تلفنی، با هزینه ی خرید یک سرور خوب و کارت تلفنی، برابری کند. به عبارت دیگر این معیار می تواند شما را در تصمیم گیری گمراه کند و بهتر است که قبل از هر گونه خرید تجهیزات، یک براورد هزینه انجام دهید.

کارایی :

از لحاظ performance، به دلیل آن که پردازش مربوط به تبدیل PSTN به IP در دستگاه گیتوی بر روی یک DSP مجزا اجرا می شود و تمام منابع دستگاه، مختص به یک عملکرد خاص می باشند، کارایی بالاتری دارد. هچنین در این تجهیزات، تمام اجزا با یکدیگر به بهترین نحو ممکن، منطبق هستند که این خود باعث افزایش کارایی می شود.

در روش دوم، پردازش مربوط به عملکرد گیتوی و همچنین پردازش مربوط به سیستم تلفنی بر روی یک CPU قرار دارند و به دلیل اشتراکی بودن منابع، عملکرد پایین تر است. البته در صورتی که سرور تلفنی از لحاظ پردازشی قوی باشد، می توان بر این ضعف غلبه کرد.

پایداری:

پایداری به کارایی وابسته است. به عبارت دیگر، یک سیستم که کارایی بالایی دارد، احتمال اینکه از لحاظ عملکردی دچار مشکل شود، پایین تر است و در نتیجه پایداری بالایی خواهد داشت.

دستگاه های گیتوی به دلیل موارد ذکر شده در قسمت کارایی، پایداری بالایی دارند و مدت زمان بیشتری بدون نیاز به نگهداری، عملکرد خود را حفظ می کنند. در صورتی که سرور به همراه کارت تلفنی، به نگهداری بیشتری نیاز دارد و به عنوان مثال در صورت بروز مشکل در سرور، کل ارتباط تلفنی مختل خواهد شد.

در دستگاه های گیتوی، وابستگی به سرویس تلفنی وجود ندارد. در صورتی که در روش دوم، سرویس تلفنی و سرویس راه انداز کارت به هم مرتبط هستند و ممکن است هر گونه اختلال در سرور، پایداری سیستم را به خطر بیندازد.

واسط کاربری:

دستگاه های گیتوی، اغلب دارای واسط کاربری گرافیکی وب می باشند. از طریق این واسط به راحتی می توان دستگاه را کانفیگ کنید. از طریق این واسط می توانید تنظیمات مربوط به پورت های آنالوگ و دیجیتال، نحوه ی مسیر دهی به سیستم تلفنی و غیره را انجام دهید. تنظیمات از طریق واسط وب بسیار ساده تر بوده و می توان گفت به دانش فنی بالایی نیاز ندارد.

انجام تنظیمات مربوط به کارت های تلفنی پیچیده تر بوده و از طریق فایل های کانفیگ مربوط به سیستم تلفنی صورت می گیرد. همچنین نباید عملیات نصب کارت، نصب درایور مربوطه بر روی سیستم عامل و تنظیمات مربوط به کارت را فراموش کرد. این نوع تنظیمات به دانش فنی بیشتری نیاز دارد و این ممکن است شما را به تیم پشتیبانی نیازمند کند.

برخی نکات جانبی :

  • نصب کارت های تلفنی بر روی سرور، قابلیت گسترش را امکان پذیر می کند. به عبارت دیگر در صورت نیاز جهت افزایش ظرفیت، می توانید مجددا کارت اضافه نمایید. در صورتی که گیتوی ها ظرفیت های مشخصی دارند.
  • دستگاه های گیتوی به صورت پیش فرض از کدک g729 پشتیبانی می کنند، در صورتی که در صورت استفاده از کارت، باید این کدک را به سیستم تلفنی خود اضافه کنید.
  • کارت های تلفنی دارای گزینه Echo Canceller به صورت سخت افزاری هستند، در صورتی که تعداد معدودی از گیتوی ها همچون Sangoma دارای Echo Canceller سخت افزاری می باشند و اکثرا به صورت نرم افزاری (G.168)  پیاده سازی می شوند.

همانطور که دیده می شود هر یک از این روش ها، نقاط ضعف و قوت هایی دارند و نیاز است در زمان تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش، یک تعادل میان معیار های فوق در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید نمایید. همچنین برخی معیارها برای مدیران IT وزن بیشتری دارند که این خود می تواند نتایج انتخاب ها را از هم متمایز کند.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.