شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

یکی از مشکلاتی که در استریسک با آن مواجه هستیم و تقریبا یک مشکل غیر قابل حل می باشد عدم نمایش صحیح شماره تماس گیرنده در زمان انتقال تماس است . به این ترتیب که داخلی A یک تماس با داخلی B میگیرد کالر آی دی که برای داخلی B نمایش داده میشود مشخصات تلفن [...]

OpenVox  به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات تلفنی سخت افزاری و نرم افزاری، توسط متخصصان فنی و باتجربه خود در طراحی، محصولاتی را ارائه کرده است که  قابلیت استفاده در اغلب پروژه های تلفنی متن باز از جمله استریسک را دارند. یکی از این محصولات کارت دیجیتال D110P  تک پورت E1 است که در [...]

۱٫ مقدمه تا ۳۰ سال پیش واژه ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن(PSTN)  امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده هایی جذاب بوده ایم؛ گسترش رایانه های شخصی، فناوری [...]

امروزه شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، از طرف مدیران شبکه و IT، شناخته شده اند و در مزایا و امکاناتی که فراهم می کنند، ابهامی وجود ندارد؛ اما راه اندازی و مباحث فنی این تکنولوژی و کاربردی کردن آن، همچنان مدیران را در تصمیم گیری و انخاب بهترین راه حل به چالش می کشد. [...]

تماس خودکار در استریسک

در این مقاله نگاهی بر روی asterisk call files خواهیم داشت، روشی که با ایجاد کردن call file (نحوه ایجاد call file) در دایرکتوری مشخص انجام می‌شود و باعث می‌شود تا استریسک با ایجاد شدن این فایل به صورت خودکار تماس گرفته و رول هایی که در آن فایل تعریف شده اجرا شوند.

 

 

نحوه ساخت call file:

 

 channel:

channel در واقع مشخص کننده کانالی هست که می‌خواهیم تماس را بر روی آن ارسال کنیم(نحوه تعریف آن به صورت زیر می‌باشد)

channel: tech/dest

که در آن tech نشان دهنده تکنولوژی‌ای می‌باشد که از آن می‌خواهیم استفاده کنیم مانند (…,SIP,DAHDI,IAX2) و dest همان شماره مقصد می‌باشد

callerid:

تعیین کننده callerid در تماس که فرمت آن به صورت زیر می‌باشد

CallerID: “name” <1234>

 application:

در این قسمت نام application که بعد از برقراری تماس اجرا خواهد شد مانند زیر:

application: Playback

data:

data در واقع تعیین کننده پارامتر برای application می‌باشد.

maxretries:

تعداد تلاش برای تماس را نشان می‌دهد.

context:

نشان می‌دهد به محض برقراری تماس به کدام context فرستاده شود.

extension:

نشان دهنده extension به context مربوطه می‌باشد.

priority:

نشان دهنده priority برای extension تعریف شده می‌باشد.

نکته: توجه کنید به محض برقراری تماس شما می‌توانید یا از application و data برای تماس خود استقاده کنید یا از ترکیب context,extension,priority .

archive:

یکی از دو مقدار yes یا no را میگیرد و نشان می‌دهد که بعد از تماس فایل فایل آرشیو شود یا نه.

 

نحوه کارکرد call files


به صورت پیش فرض استریسک شاخه var/spool/asterisk/outgoing/ را مانیتور می‌کند و به محض دیدن فایل جدید، شروع به اجرای آن می‌کند البته شما می‌توانید با تغییر دادن modification time در فایل به آینده، زمان انجام این کار را به زمان مشخص شده تغییر دهید.

 

مثال:

ابتدا یک فایل با نام test.call یا هر چیز دلخواه دیگر درست کنید و محتویات زیر را درون آن قرار دهید

 

channel: sip/100
Callerid: " Call Files "<1234>
application: Playback
data: hello-world

 

سپس با دستور زیر آن را به مسیر مشخص copy کنید.

scp /root/test.call /var/spool/asterisk/outgoing

نکته: همیشه فایل را در یک مسیر دیگر ساخته و سپس آن را به مسیر اصلی کپی کنید.

مطمئن شوید asterisk دسترسی خواندن به آن فایل را داشته باشد.

 

ساخت فایل و اجرای آن در آینده:

برای این کار کافیست تا mtime فایل را با استفاده از دستور touc تغییر دهید و سپس آن را به دایرکتوری مورد نظر با دستور mv  انتقال دهید.

touch -d 20130108 test.call

۲ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. سینا می‌گه:

    سلام

    خیلی ممنون از وبلاگ خوبتون و مطالب کاربردی وبلاگتون.

    من یه سوال داشتم و سرچ کردم و به جوابم نرسیدم:
    من الان تونستم کد AGI آماده کنم که مثلا کد رهگیری رو بخونه. ولی نیاز به این دارم که به شخص زنگ بزنم و سپس این کد خونده بشه.
    من تونستم این کار رو برای تماس های داخلیم درست کنم که مثلا اگه کسی داخلی ۳۷ رو گرفت، براش کد پخش بشه. ولی من نیاز دارم به یکی زنگ بزنم و کد رو براش بخونم.
    خیلی گشتم ولی نتونستم راه کنترل تماس خروجی Outbounding رو پیدا کنم.

    لازم به ذکر است که من از سیستم عامل Elastix و یک Gateway نیوراک استفاده میکنم.

    پیشاپیش با تشکر از پاسختون

    • حسن پاپی می‌گه:

      با سلام و احترام
      برای تماس خودکار لازم است که شما به صورت دستی call فایل بسازید و یا یک برنامه دیگر جهت زمانبندی تماسهای خودکار خروجی داشته باشید من فکر می کنم ماژول call center نرم افزار Elastix این امکان را داشته باشد.
      موفق و پیروز باشید

دیدگاه خود را به ما بگویید.