شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

یکی از مشکلاتی که در استریسک با آن مواجه هستیم و تقریبا یک مشکل غیر قابل حل می باشد عدم نمایش صحیح شماره تماس گیرنده در زمان انتقال تماس است . به این ترتیب که داخلی A یک تماس با داخلی B میگیرد کالر آی دی که برای داخلی B نمایش داده میشود مشخصات تلفن [...]

OpenVox  به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات تلفنی سخت افزاری و نرم افزاری، توسط متخصصان فنی و باتجربه خود در طراحی، محصولاتی را ارائه کرده است که  قابلیت استفاده در اغلب پروژه های تلفنی متن باز از جمله استریسک را دارند. یکی از این محصولات کارت دیجیتال D110P  تک پورت E1 است که در [...]

نصب کارت تلفنی سنگوما بر روی ایزابل

با توجه به اینکه سنگوما اسپانسر اصلی FreePBX می باشد، نصب کارت های این شرکت، بر روی فری پی بی ایکس، بسیار ساده و راحت بوده و کاملا پشتیبانی می گردد. این در صورتی است که درایور کارت های سنگوما یعنی Wanpipe در ایزابل Issabel به صورت پیش فرض قرار داده نشده و نصب کارت بر روی سرور ایزابل نیاز به کمی حوصله دارد. در ادامه روش نصب کارت های سنگوما بر روی ایزابل را آموزش می دهیم.

ابتدا پس از نصب کارت تلفنی بر روی سرور، به سرور SSH زده و با اجرای دستور lspci  در خط فرمان سیستم عامل CentOS، از نصب کارت و شناسایی سخت افزاری آن اطمینان حاصل نمایید:

با توجه به اینکه Wanpipe به صورت پیش فرض روی ایزابل نصب نمی شود، باید ابتدا درایور Wanpipe  را نصب کنید. برای این کار اسکریپتی فراهم شده است که با استفاده از آن، دانلود و نصب پکیج های مرتبط نیز به صورت خودکار انجام می شود.

additional-drivers

با دستور wget، فایل را در مسیر /usr/src/ دانلود نمایید یا در صورت دانلود از طریق کامپیوتر دیگر، فایل را از حالت فشرده خارج کرده و با استفاده از برنامه WinSCP به سرور ایزابل انتقال دهید. سپس با دستور زیر اسکریپت را اجرا کرده و اجازه دهید عملیات نصب ۱۰۰% شود:

additional-drivers.sh/.

پس از نصب Wanpipe لازم است تا درایور DAHDI مجدد کامپایل و نصب شود.

نکته: اگر در مسیر /usr/src/ دایرکتوری dahdi-linux* وجود دارد با استفاده از دستور *cd /usr/src/dahdi-linux به آن دایرکتوری وارد شوید و دستورات زیر را اجرا کنید:

make

make install

make config

و در صورتی که دایرکتوری وجود ندارد ابتدا با استفاده از دستورات زیر در همان مسیر /usr/src درایور DAHDI را دانلود و نصب نمایید:

wget http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/dahdi-linux-complete/dahdi-linux-complete-current.tar.gz

tar xvzf dahdi-linux-complete-<version>.tgz

<cd dahdi-linux-complete-<version

make

make install

make config

 پس از نصب دایورها، نوبت به تنظمیات کارت می رسد. با اجرای دستور wancfg_dahdi  وارد محیط کانفیگ کارت خواهید شد.

توجه: در این آموزش از کارت دیجیتال E1 مدل A102 استفاده شده است.

توجه: تنظیمات کلاک (Clock Source) پورت یک کارت را به صورت Master و رویPRI NET و پورت دوم را به صورت Normal و روی PRI CPE  انجام خواهیم داد.

تنظیمات پورت اول:

همین مراحل با زدن Enter مجدد شروع خواهد شد اما این بار برای پورت دوم.

تنظیمات پورت دوم:

با تایید گزینه های مشابه دیگر، در نهایت همچون تصویر زیر با وارد کردن عدد ۱ تنظیمات ذخیره خواهد شد:

در این حال چراغ Status روی پورت های کارت که پیش تر به رنگ قرمز بود در حال حاضر باید به رنگ سبز تغییر پیدا کند.

با اجرای دستور lsdahdi  می توان وضعیت فعال/غیرفعال بودن کانال ها را نیز مشاهده کرد:

توجه: در این آموزش، ما دو پورت را به صورت loop به هم متصل کرده ایم.

در نهایت برای کسب اطمینان از نصب درست کارت و عملکرد صحیح آن در Asterisk، وارد محیط CLI  استریسک شده و دستور pri show spans  را اجرا نمایید:

دستور wanrouter status  هم صحت اتصال پورت ها را نمایش می دهد:

دیدگاه خود را به ما بگویید.