شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

نصب کارت های دیجیتال OpenVox

OpenVox  به عنوان یکی از پیشگامان تولید محصولات تلفنی سخت افزاری و نرم افزاری، توسط متخصصان فنی و باتجربه خود در طراحی، محصولاتی را ارائه کرده است که  قابلیت استفاده در اغلب پروژه های تلفنی متن باز از جمله استریسک را دارند.

یکی از این محصولات کارت دیجیتال D110P  تک پورت E1 است که در این مقاله قصد داریم به نحوه نصب و انجام تنظیمات آن بپردازیم.

 مراحل نصب بدین صورت است :

  • Dahdi
  • LibPRI
  • Asterisk
  •  توصیه می شود که بسته های نرم افزاری دانلود شده را در مسیر “usr/src” ذخیره کنید؛ در غیر این صورت تغییرات لازم در دستورات ذکر شده را اعمال کنید.

برای دریافت بسته های نرم افزاری مورد نیاز دستورات زیر را یک به یک در خط فرمان سیستم عامل وارد کرده تا بسته های نرم افزاری لازم را به صورت اتوماتیک دریافت کنید.

 wget http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/Dahdi-linux-complete/Dahdi-linux-complete-current.tar.gz

wget http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/libpri/libpri-1.4-current.tar.gz

wget  http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/asterisk/asterisk-11-current.tar.gz

 ۱٫ نصب Dahdi:

Digium Asterisk Hardware Device Interface یا DAHDI (که در گذشته به نام Zaptel شناخته می شد)، نرم افزاری برای استریسک است که برای ارتباط با سخت افزار تلفنی (به طور دقیق تر برای ارتباط با کرنل سیستم عامل) مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان با مراجعه به سایت downloads.asterisk.org از به روزترین نسخه Dahdi اطلاع پیدا کرد.

برای لیست کردن ورژن های موجود Dahdi می توانید دستور زیر را در خط فرمان وارد کنید. (نسخه استفاده شده در این مقاله :  ۲٫۷٫۰)

 Svn ls http://svn.asterisk.org/svn/Dahdi/linux-complete/tags

بسته های Dahdi دانلود شده در مسیر /usr/src/  را Untar کرده و نصب کنید.

 tar xvzf Dahdi-linux-complete <version

cd Dahdi-linux-complete <version
make
make install
make config

 

مشاهده خطا در حین اجرای دستورات بالا بیانگر این است که بسته های پیش نیاز به درستی نصب نشده اند.

 

۲٫ نصب LibPRI :

LibPRI یک کتابخانه متن باز است که شامل پروتکل های ارتباطی ISDN  مانند E1 می باشد.  LibPRI در موارد استفاده از سیگنالینگ PRI به عنوان یک Dependency برای استریسک و Dahdi  محسوب می گرددد.

مانند نصب Dahdi ، ابتدا بسته های LibPRI  دانلود شده در مسیر /usr/src/  را Untar کرده و نصب کنید.

tar xvfz libpri <version
cd libpri <version
make
make install

3. پس از نصب Dahdi  و LibPRI ، نرم افزار Asterisk را نصب کرده و یا اگر قبلاً نصب کرده اید دوباره کامپایل کنید. (بدین صورت که وارد مسیر سورس استریسک شوید و دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید.)

 configure/.
make
make install

 make config

 
  • در این مرحله و پس از نصب نرم افزار های مورد نیاز به نصب و تنظیمات کارت مورد نظر می پردازیم.

 

4. دستورات مربوط به شناسایی کارت تلفنی

lspci #

با استفاده از این دستور می توانید از صحت نصب سخت افزاری کارت، اطمینان حاصل کنید. در واقع این دستور کارت های نصب شده در PCI SLOT را لیست می کند.

  dahdi_hardware #

با استفاده از این دستور نام کارت را (بدون وارد کردن + یا – ) در فایل زیر وارد کنید.

/etc/dahdi/modules

حال سرویس Dahdi را دوباره اجرا کنید (ابتدا stop سپس start کنید) تا تغییرات ذکر شده اعمال شود.

dahdi_genconf#

با اجرای این دستور فایل های زیر، در مسیر های بیان شده بازنویسی می شوند.

/etc/dahdi/system.conf

/etc/dahdi/dahdi-channels.conf

 

dahdi_cfg –vvvv #

چک کردن و بارگذاری تنظیمات Dahdi با این دستور انجام می شود.

در گام های بعدی ابتدا سرویس Dahdi را متوقف کرده و سپس استریسک را مجدداً راه اندازی کنید و در ادامه دوباره Dahdi  را اجرا کنید.

service dahdi stop#

service asterisk restart#

service dahdi start#

 حال در مرحله بعد، از بارگذاری کانال های  Dahdi  اطمینان حاصل کنید.(مانند شکل زیر)

 

lsdahdi #

nano /etc/dahdi/system.conf

Dahdi  به صورت پیش فرض از MG2 به عنوان Echocanceller  استفاده می کند.

Oslec نوع دیگری از  Echocanceller  است  که در صورتی که آن را نصب نکرده اید در system.conf  مقدار Echocanceller را  به mg2 تغییر دهید.

Oslec  یک Echocanceler متن باز است که به طور معمول در سیستم های مبتنی بر استریسک برای حذف اکو استفاده می شود برای اطلاع بیشتر از نحوه کارکرد و نصب آن به این لینک مراجعه کنید.

برای تنظیمات مربوط به کانال ها دستور زیر را وارد کرده و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید.

nano /etc/asterisk/dahdi-channels.conf

لازم به ذکر است که در فایل  (chan-dahdi.conf)این خط را اضافه کنید تا تنظیمات مربوط به کانال ها به درستی بارگذاری شود.

include dahdi-channels.conf

برای چک کردن درست کار کردن EchoCanceler کارت از این دستور استفاده می کنیم:

dmesg | grep OpenVox

dmesg | grep VPM

 

ابتدا به محیط اجرایی استریسک وارد شده و در CLI آن، دستورات زیر را وارد کنید.

asterisk -rvvv

 CLI> pri show spans

CLI> dahdi show channels

حال با اجرای دستور ذکر شده وضعیت بارگذاری شدن کانال های Dahdi در استریسک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را به ما بگویید ناشناس