شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

آموزش میکروتیک-قسمت اول

میکروتیک یک شرکت تولید کننده ی تجهیزات شبکه است که در سال ۱۹۹۵ در کشور لتونی تاسیس شد. تا سال ۲۰۰۷ این شرکت حدود ۷۰ کارمند داشت و محصولات آن در routing  و radio lines به خاطر کارایی بالا و قیمت پایین به سرعت شناخته شدند. محصول اصلی میکروتیک یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود، که هم روی سخت افزار های متعلق به خود میکروتیک یا همان RouterBOARD ها و یا بر روی یک کامپیوتر استاندارد نصب می شود و سرویس های گوناگونی را فراهم می کند، که بر اساس سطح این سرویس ها، لایسنس های متفاوتی برای آن موجود است. برای مدیریت ترافیک و کانفیگ به صورت گرافیکی یک نرم افزار ویندوزی به نام Winbox وجود دارد و همچنین از طریق SSH، Telnet و ftp نیز می توان به RouterOS دسترسی پیدا کرد.RouterOS  بیشتر نیازمندی های ISP ها از جمله : OSPF، BGP، MPLS/VPLS و OpenFlow را پشتیبانی می کند.

شاید جالب باشد که بدانید گفته می شود نام MikroTik  یادآور تیک های کوچکی است که با زدن یا برداشتن هر یک از آن ها می توان به سادگی  موارد زیادی را تغییر داد.

 در ماه می سال جاری نسخه ۶ این OS عرضه شد و ما هم سعی می کنیم آموزش ها مبتنی بر این نسخه باشد. در این نسخه تغییرات زیادی دیده می شود که بهتر است با پیشرفت مباحث به آن ها اشاره کنیم. ولی برخی تغییرات عمومی مهم آن عبارتند از : آپدیت درایورها و کرنل (linux-3.3.5)، پشتیبانی از OpenFlow.

برای دانلود نسخه اخیر می توانید از سایت کمپانی یعنی http://www.mikrotik.com/download و از قسمت x86  فایل iso را دانلود و آن را بر روی یک کامپیوتر فیزیکی و یا یک ماشین مجازی نصب کنید. درقسمت پایین همین صفحه هم می توانید نرم افزار های مفید دیگری از جمله Winbox را دانلود کنید.

در صورت نصب بر روی vmware، باید توجه داشته باشید که نوع هارد IDE باشد. سایر تنظیمات را به گونه ای انجام دهید که در ادامه مشکلی با کمبود منابع نداشته باشید.

نکته ی قابل ذکر این است که این نسخه لایسنس ۲۴ ساعته دارد و اگر vm را suspend کنید می توانید مدتی با آن تست را انجام دهید در غیر این صورت نسخه ۵٫۲ آن به صورت کرک شده لایسنس level 6 موجود است که به همه ی امکانات دسترسی خواهید داشت.

لایسنس :

یکی از مباحث مهم در رابطه با محصولات میکروتیک، بحث لایسنس است. اگر شما یک RouterBOARD خریداری نمایید، به صورت پیش فرض یک لایسنس RouterOS دارد و نباید نگرانی در مورد لایسنس داشته باشید. ولی در صورت استفاده از RouterOS بر روی سیستم های X86 شما نیاز به تهییه لایسنس دارید. شما این لایسنس یا کلید نرم افزاری را می توانید از طریق کنسول Winbox و یا از طریق ترمینال وارد کنید و پس از یکبار reboot، RouterOS شما از حالت trial خارج می شود.

برای آگاهی از اطلاعات لایسنس می توانید از طریق کنسول به صورت زیر عمل نمایید :

admin@mikrotik] > /system license print]

    software-id: “43NU-NLT9″

  و از طریق Winbox باید به مسیر System->license بروید.

سطوح مختلف لایسنس در میکروتیک:

لایسنس های میکروتیک در سطوح ۳، ۴، ۵، ۶ و Demo  قرار می گیرند که تفاوت بین آن ها در جدول زیر نشان داده شده است.

 

*پروتکل BGP تنها در لایسنس سطح ۴ به بالا برای RouterOS در دسترس است.

قابل ذکر است که این لایسنس ها هیچوقت منقضی (expire) نمی شوند و تنها برای یکبار نصب قابل استفاده هستند. همچنین لایسنس سطح ۳ تنها با درخواست تعداد بالا و به صورت کتبی قابل ارائه می باشد.

در ادامه به نصب و بررسی سایر امکانات میکروتیک می پردازیم.

دیدگاه خود را به ما بگویید.