شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

برقراری ارتباط میان دو سرور FreePBX

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با یکدیگر تماس داشته باشند. برای این منظور، لازم است تا یک کانال ارتباطی میان دو سرور تلفنی ایجاد گردد و ارتباطات میان داخلی های این دو سیستم از طریق این کانال برقرار شود.

در سیستم های تلفنی مبتنی بر استریسک چند روش برای برقراری چنین ارتباطاتی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است. همچنین برای درک بهتر تنظیمات از سیستم تلفنی محبوب FreePBX نسخه ۱۳ استفاده شده است. طبیعی است این متد ها قابلیت بکارگیری در سیستم الستیکس را نیز دارند.

همانطور که گفته شد، برای برقراری ارتباط میان دو سرور استریسک، روش های مختلفی وجود دارد، اما همگی مبتنی بر دو پروتکل ارتباطی یعنی IAX و SIP هستند. پس روش برقراری ارتباط از طریق این دو پروتکل را بررسی می کنیم.

در این آموزش مفروضات زیر را در نظر بگیرید:

دو سرور تلفنی :

۱- FreePBX1 : آدرس  IP : 192.168.1.50

2- FreePBX2 : آدرس IP : 192.168.1.60

روش اول: برقراری ارتباط میان دو سرور FreePBX از طریق IAX2:

همانطور که می دانید IAX2 یک پروتکل ارتباطی خاص استریسک می باشد و پیاده سازی آن طوری است که پیچیدگی های پروتکل SIP را ندارد؛ به همین دلیل یکی از ساده ترین روش ها جهت برقراری ارتباط دو سرور تلفنی مبتنی بر استریسک همچون FreePBX، اتصال از طریق ترانک IAX2 می باشد.

برای این کار لازم است ابتدا بر روی هر دو سرور یک ترانک از نوع IAX2 ایجاد کرده و سپس برای شماره گیری داخلی های هر طرف یک مسیر خروجی (Outbound Route) تعریف نمایید.

پس ابتدا بر روی سرور FreePBX1، وارد بخش Connectivity و سپس Trunks شوید و با کلیک بر روی Add Trunk یک ترانک جدید از نوع IAX2 تعریف کنید.

در بخش General، نام ترانک و در بخش Outbound CallerID، مقدار دلخواهی را با عنوان Caller-ID تعریف نمایید.

سپس وارد تب iax settings شوید و تنظیمات زیر را انجام دهید:

Trunk Name: freepbx1

host=192.168.1.60

type=friend

context=from-internal

qualify=yes

که در آن می بایست نام دلخواه برای ترانک وارد کنید. سپس آدرس IP سرور دوم را در  host وارد نمایید. همچنین برای اینکه به کانتکست داخلی های سیستم مقابل دسترسی امکان پذیر باشد، کانتکست را from-internal وارد کنید.

دقیقا همین روند را نیز باید در سرور دوم که در اینجا سرور FreePBX2 هست، انجام دهید. یعنی:

Trunk Name: freepbx2

host=192.168.1.50

type=friend

context=from-internal

qualify=yes

 پس از تعریف ترانک ها، می بایست در هر دو سرور یک مسیر خروجی برای شماره گیری داخلی های سرور مقابل، تعریف گردد. به عنوان مثال می توان یک پیش شماره ثابت برای شماره گیری داخلی های سیستم مقابل در نظر گرفت و یا اگر داخلی های دو سیستم دارای رنج های مختلف هستند، برای هر رنج، مسیر خروجی تعریف کرد.

به عنوان مثال می توان گفت تمامی شماره های ۳ رقمی با پیش شماره ۸ از طریق این ترانک به سرور مقابل هدایت شود:

۸XXX

و یا اینکه اگر داخلی های سرور FreePBX1 رنج ۳۰۰ تا ۳۵۹ هستند و داخلی های سرور FreePBX2 رنج ۶۰۰ تا ۶۶۰  هستند، الگوی خاص برای آن ها تعریف نمایید:

۳[۰-۵]X

6[0-6]X

بر همین اساس از طریق منوی Connectivity و بخش Outbound Routes یک مسیر خروجی با الگوی دلخواه تعریف کرده و سپس ترانک تعریف شده در مرحله قبل را برای این مسیر خروجی انتخاب نمایید:

 

 

پس از تعریف مسیرهای خروجی بر روی هر سرور ها، ارتباط دو سرور برقرار شده و می توانید بین داخلی های دو سیستم تماس برقرار نمایید.

روش دوم : برقراری ارتباط میان دو سرور FreePBX از طریق SIP:

در مقابل IAX2، پروتکل استاندارد و پرکاربرد SIP وجود دارد و برخی ترجیح می دهند ارتباط دو سرور را از طریق این پروتکل برقرار نمایند. البته باید توجه داشت که در صورت برقراری ارتباط میان دو سرور از روی اینترنت، تنظمیات NAT Traversal می بایست به دقت انجام شود.

برای برقراری ارتباط میان دو سرور FreePBX از طریق ترانک SIP، مراحل دقیقا مشابه مراحل روش قبلی است و تنها تفاوت در نوع ترانک و تنظمیات آن می باشد. لذا تنها به این تفاوت ها می پردازیم و تعاریف مربوط به مسیرهای خروجی مشابه قبل انجام می پذیرد.

پس از بخش Trunks، یک ترانک از نوع chan_sip ایجاد نمایید و پس از وارد کردن نام و مقدار Caller-ID به تب SIP Settings وارد شوید. در این تب می بایست تنظیمات ضروری زیر را قرار دهید:

سرور FreePBX1:

Trunk Name : freepbx2

host=192.168.1.60

port=5061

username=freepbx1

fromuser=freepbx1

secret=123456

type=friend

context=from-internal

trustrpid=yes

sendrpid=yes

سرور FreePBX2:

Trunk Name : freepbx1

host=192.168.1.60

port=5061

username=freepbx2

fromuser=freepbx2

secret=123456

type=friend

context=from-internal

trustrpid=yes

sendrpid=yes

در تنظیمات فوق چند نکته مهم وجود دارد که می بایست به آن دقت کرد:

نام ترانک: هنگامی که از هر یک از سیستم های فوق تماسی به سیستم دیگر وارد شود، مبدا این تماس برابر با مقدار fromuser ست می شود. پس از آن، از طرف سرور مقابل درخواست authenticate داده می شود. در این درخواست نام کاربری برابر با مقدار username و رمز عبور ست شده در مقدار secret مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از دریافت اطلاعات authenticate، سرور مقصد به دنبال کانتکست با نام برابر با مقدار قرار گرفته در درخواست دریافتی، می گردد. و پس از یافتن آن نام کاربری و رمز عبور را با مقدار داخل آن مطابقت می دهد و اگر برابر بود، اجازه برقراری مکالمه داده می شود.

به عبارت ساده تر در مثال بالا، هنگام تماس از سرور FreePBX1 به سرور FreePBX2، درخواست INVITE، حاوی نام کاربری freepbx1 می باشد. سرور دوم با دریافت این درخواست، از سرور اول درخواست ارسال اطلاعات authentication می نماید. سرور FreePBX1 نام کاربری freepbx1 و رمز عبور ۱۲۳۴۵۶ را در پیام INVITE قرار می دهد و مجددا برای سرور دوم ارسال می کند. در این مرحله، سرور FreePBX2، به دنبال یک peer با عنوان freepbx1 می گردد و پس از یافتن آن، نام کاربری و رمز عبور درخواست آمده از سرور FreePBX1 را با آن مطابقت می دهد؛ و در صورت تطابق آن را به کانتکست مربوطه هدایت می نماید.

پس برای هدایت و دسترسی به کانتکست داخلی ها، کانتکست from-internal ست شده است. علاوه بر این، برای اینکه شماره داخلی تماس گیرنده به جای نام ترانک، نمایش داده شود، لازم است تا RPID مورد استفاده قرار گیرد.

در نمونه آزمایشی ما به دلیل اینکه پورت پیش فرض یعنی ۵۰۶۰ به chan_pjsip اختصاص یافته بود، با استفاده از پارامتر port، پورت مربوط به chan_sip سرور مقابل را نیز معرفی کرده ایم.

پس از انجام این تنظیمات، ارتباط دو طرفه دو سرور با یکدیگر به راحتی برقرار می شود.

دیدگاه خود را به ما بگویید.