شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

بکارگیری نرم افزار FOP2 Manager با FreePBX

اپلیکیشن Flash Operator Panel 2 یا به اختصار FOP2 یک پنل اپراتوری مستقل برای استریسک بوده که با پوسته های نرم افزاری مختلفی از جمله FreePBX، Issabel و … قابلیت یکپارچگی دارد.

به عنوان مثال این نرم افزار اطلاعات و کانفیگ ها را از FreePBX دریافت کرده و در محیط گرافیکی مختص به خود نمایش می دهد و امکان کنترل برخی از قابلیت های تلفنی را فراهم می کند.

FOP2 همچنین پلاگین های مختلفی برای قابلیت های گوناگون، در اختیار کابران قرار می دهد که برخی از آن ها رایگان و برخی دیگر commercial بوده و با پرداخت هزینه فعال می گردند.

در ادامه نحوه ی نصب و راه اندازی این نرم افزار، بر روی محبوب ترین مرکز تلفن جهان یعنی FreePBX را آموزش می دهیم.

نصب و راه اندازی اولیه

ابتدا به سرور FreePBX از طریق SSH وارد شده و در خط فرمان، دستور زیر جهت دانلود و نصب خودکار این نرم افزار را اجرا نمایید:

wget -O -http://download.fop2.com/install_fop2.sh | bash

این اسکریپت زمانی که دانلود شده و اجرا می شود علاوه بر نصب نرم افزار، تنظیمات مربوط به AMI در استریسک را هم انجام خواهد داد.

پس از اتمام نصب می توانید وارد محیط گرافیکی بخش Admin شوید. برای این کار به آدرس مشابه زیر می بایست وارد شوید:

https://your server ip address/fop2/admin

نکته: در صورتی که به صورت مستقیم بدون درخواست اطلاعات auth وارد برنامه شدید، می بایست جهت فعال سازی صفحه لاگین فایل زیر را ویرایش نمایید:

vim /var/www/html/fop2/admin/config.php

در این فایل مقدار (define(‘USE_BACKEND_AUTH’,true را به (define(‘USE_BACKEND_AUTH’,false تغییر دهید.

نکته: نام کاربری و رمز عبور کاربر ادمین به صورت پیش فرض fop2admin می باشد.

 محیط گرافیکی صفحه ادمین پس از لاگین:

در صفحه Dashboard می توان اطلاعاتی مانند نسخه ی برنامه، Backend Engine، پلاگین های خریداری شده و آمار users , buttons و غیره را مشاهده نمود.

همچنین از منوهای بالا در سمت راست صفحه می توان برای خروج، تغییر زبان، تعریف admin جدید به همراه تعیین سطح دسترسی adminها اقدام نمود و در نهایت با استفاده از منوی actions می توان restart asterisk و reload fop2 را انجام داد.

منوی Users:

در منوی بعدی یعنیUsers  می توان اطلاعات user هایی که به صورت اتوماتیک از freepbx دریافت شده اند را در سمت چپ صفحه مشاهده نمود. همچنین می توان با انتخاب تک به تک این کاربران برای هر کاربر تغییراتی انجام داد.

۱) Login Details: در این بخش می توان کلمه عبور کاربر برای پنل کاربران که در ادامه توضیح داده خواهد شد را تغییر داد. همچنین در بخش Template می توان یکی از Template هایی که در ادامه نحوه ساخت آن توضیح داده می شود را برای کاربر انتخاب کرد.

۲) Permissions: در این بخش می توان با کلیک بر روی کادر مربوطه دسترسی های قابل مشاهده توسط کاربر در پنل کاربران را تعیین نمود.

۳) Groups: می توان از لیست گروه هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد برای این کاربر یک گروه را انتخاب کرد.

۴) Plugins: می توان در این بخش از لیست Plugin هایی که نصب شده اند، برای کاربر دسترسی انتخاب کرد که کدام پلاگین ها در محیط کاربری برای کاربران فعال شوند.

منوی Buttons:

در این صفحه می توان تغییراتی که مستقیما روی پنل کاربری اعمال می شوند را انجام داد، تغییراتی مانند:

تغییر Label یا همان نام کاربر که به صورت پیش فرض همان نام داخلی می باشد؛ اما می توان یک نام برای Label در نظر گرفت تا در لیست داخلی ها بتوان اسامی افراد مربوط به هر داخلی را مشاهده نمود.

در بخش Enabled هم می توان وجود/عدم وجود این داخلی در پنل کاربری را فعال یا غیر فعال کرد.

در این صفحه علاوه بر تنظیمات Extensions تنظیمات مربوط به Queues و Parks هم مشاهده می شود که مانند توضیحات قبل می توان نام صف و نام پارک را تغییر داد، همچنین نمایش این گزینه ها در پنل کاربری را فعال یا غیر فعال کرد.

منوی Groups:

در این بخش همانطور که از نام بخش مشخص می باشد می توان گروه های مختلف کاربری-صف و … تعریف کرد. معمولا به صورت پیش فرض گروه های ALL برای هر کدام از بخش ها تعریف شده است اما به صورت دستی هم این امکان وجود دارد. از این گروه ها می توان برای بخش های مختلف سیستم مانند تعیین سطح دسترسی یا همان Permission پنل کاربری نیز استفاده کرد.

منوی Templates:

در این بخش می توان یک Template تعریف کرده، برای Template سطح دسترسی مشخص کرده و گروه های مختلف را به Template ارتباط داد. سپس می توان مستقیما از این Template برای کاربران در بخش Users استفاده کرد.

منوی Permissions:

در این بخش می توان گروه هایی از Permission های مختلف ساخت و برای کاربران استفاده کرد. همچنین امکان اختصاص Permission ها را به گروه های تعریف شده نیز وجود دارد.

منوی Plugins:

در این بخش می توان لیست کاملی از Plugin های در دسترس برای نصب را مشاهده نمود، البته برخی پلاگین ها Commercial بوده و نیاز به خرید دارند. این پلاگین ها هم مانند Permission ها می توانند برای تک تک کاربران مورد استفاده قرار گرفته که در بخش Users در دسترس می باشند.

منوی Settings:

در این بخش هم تنظیمات مربوط به سیستم قابل مشاهده می باشد. تنظیماتی مانند تعیین فرمت تاریخ/زمان، تعیین فرمت تماس های ضبط شده، تغییر زبان وچند تنظیمات تخصصی دیگر که همه در این بخش قرار گرفته اند.

پس از بررسی محیط Admin با استفاده از آدرس زیر وارد محیط لاگین کاربر شوید:

http://your.server.ip/fop2

سپس با اطلاعات کاربری یکی از داخلی ها لاگین کنید:

یک نمونه تصویر از محیط کاربری FOP2 با دسترسی های کامل:

در تصویر در بخش بالای صفحه می توان Button های متعددی از قبیل Dial ,Hangup ,Transfer ,Call Recording و… را مشاهده نمود.

در سمت راست صفحه لیست صف ها، Call Park، و همچنین تماس های در حال انتطار و در سمت چپ و پایین صفحه هم می توان موارد دیگر از جمله Call History را مشاهده کرد. در وسط صفحه نیز یک Mini Browser مشاهده می شود.

لازم به ذکر است چیدمان تمامی گزینه ها در پنل کاربری قابلیت شخصی سازی دارند و می توان موقعیت مکانی آن ها در صفحه را تغییر داد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.