شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

تغییر فرمت مکالمات ضبط شده در FreePBX

ضبط مکالمات در سیستم های تلفنی یکی از قابلیت های مهم بشمار می رود؛ چرا که بسیاری از کسب و کار ها به منظور ارائه بهتر خدمات، پیگیری شکایت و آنالیز نحوه پاسخگویی کارمندان خود، کلیه مکالمات تلفنی خود را ضبط می نمایند. همچنین نیاز هست تا کلیه مکالمات ضبط شده، آرشیو شده و برای بازه زمانی مشخصی نگهداری شوند تا در زمان لازم بتوان به آن ها دسترسی داشت. بر این اساس نیاز است تا فایل های ضبط شده هم از کیفیت خوبی برخوردار باشند و هم حجم مناسبی داشته باشند تا فضای کمتری از حافظه را اشغال نمایند.

در FreePBX، ضبط مکالمات از طریق ماژول Call Recording مدیریت می گردد و می توانید تعیین نمایید که ضبط به ازای کلیه مکالمات ورودی صورت گیرد و یا اینکه در بخش های مختلف تماس آن را فعال نمایید.

به منظور تعیین فرمت ضبط مکالمات می توانید به صورت زیر عمل کنید:

به صورت پیش فرض مکالمات با فرمت WAV و در مسیر var/spool/asterisk/monitor ذخیره می شوند. این فرمت در مسیر /etc/asterisk/extension.conf و با متغیر MIXMON_FORMAT مشخص می شود. به عنوان مثال با تغییر مقدار این متغیر از wav به gsm مکالمات با فرمت gsm ذخیره خواهند شد.

مقدار این متغیر را می توان از طریق محیط GUI نیز مشخص کرد. برای این منظور از تب Settings وارد بخش Advanced Settings شوید و در قسمت System Setup پارامتر Call Recording Format را تغییر دهید؛ که می توان انواع فرمت های پشتیبانی شده برای ضبط مکالمات را مشاهده و انتخاب کرد.

اما متاسفانه فرمت MP3 در این لیست وجود ندارد و توسط استریسک پشتیبانی نمی شود. به همین دلیل برای تبدیل فرمت مکالمات ضبط شده به فرمت MP3 می بایست گام های زیر طی شود:

ابتدا پکیج lame را نصب کنید:

rpm -Uhv http://apt.sw.be/redhat/el5/en/i386/rpmforge/RPMS/rpmforge-release-0.3.6-1.el5.rf.i386.rpm

yum install lame

پس از نصب به مسیر زیر رفته و فایل globals_custom.conf ویرایش نمایید:

etc/asterisk/globals_custom.conf/

و پارامتر های زیر را در آن اضافه کنید:

MIXMON_DIR = /var/spool/asterisk/mymonitor

MIXMON_POST=lame ^{MIXMON_DIR}^{YEAR}/^{MONTH}/^{DAY}/^{CALLFILENAME}.^{MON_FMT}

MIXMON_DIR : مشخص کننده ی مسیر ذخیره ی فایل های ضبط شده است

MIXMON_POST : از طریق Lame فایل های wav ضبط شده را بلافاصله به mp3 تبدیل می کند.

همچنین اگر می خواهید فایل های wav بر روی سرور باقی نمانند دستور زیر را نیز می توانید بعد از دستور بالا با استفاده از  &&به آن اضافه کنید. یعنی :

rm –f ^{MIXMON_DIR}^{YEAR}/^{MONTH}/^{DAY}/^{CALLFILENAME}.^{MON_FMT}

نکته مهم و کاربردی:

بعد از تغییر فرمت ضبط مکالمات به mp3 ، دیگر در بخش CDR Reports نمی توان فایل های صوتی را برای دانلود یا شنیدن مشاهده کرد. برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:

فایل extension_additional.conf را باز کنید ودر کانتکست sub-record-check قسمت (extension) recordcheck، (اولویت ۲۳) را با کد زیر جاگزین نمایید:

exten => recordcheck,n,Set(CDR(recordingfile)=${CALLFILENAME}.mp3)

سپس dialplan را reload کنید. از این پس فایل های ضبط شده mp3 در قسمت cdr reports نمایش داده می شوند.

دیدگاه خود را به ما بگویید.