شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

تماس خودکار در استریسک

در این مقاله نگاهی بر روی asterisk call files خواهیم داشت، روشی که با ایجاد کردن call file (نحوه ایجاد call file) در دایرکتوری مشخص انجام می‌شود و باعث می‌شود تا استریسک با ایجاد شدن این فایل به صورت خودکار تماس گرفته و رول هایی که در آن فایل تعریف شده اجرا شوند.

 

 

نحوه ساخت call file:

 

 channel:

channel در واقع مشخص کننده کانالی هست که می‌خواهیم تماس را بر روی آن ارسال کنیم(نحوه تعریف آن به صورت زیر می‌باشد)

channel: tech/dest

که در آن tech نشان دهنده تکنولوژی‌ای می‌باشد که از آن می‌خواهیم استفاده کنیم مانند (…,SIP,DAHDI,IAX2) و dest همان شماره مقصد می‌باشد

callerid:

تعیین کننده callerid در تماس که فرمت آن به صورت زیر می‌باشد

CallerID: “name” <1234>

 application:

در این قسمت نام application که بعد از برقراری تماس اجرا خواهد شد مانند زیر:

application: Playback

data:

data در واقع تعیین کننده پارامتر برای application می‌باشد.

maxretries:

تعداد تلاش برای تماس را نشان می‌دهد.

context:

نشان می‌دهد به محض برقراری تماس به کدام context فرستاده شود.

extension:

نشان دهنده extension به context مربوطه می‌باشد.

priority:

نشان دهنده priority برای extension تعریف شده می‌باشد.

نکته: توجه کنید به محض برقراری تماس شما می‌توانید یا از application و data برای تماس خود استقاده کنید یا از ترکیب context,extension,priority .

archive:

یکی از دو مقدار yes یا no را میگیرد و نشان می‌دهد که بعد از تماس فایل فایل آرشیو شود یا نه.

 

نحوه کارکرد call files


به صورت پیش فرض استریسک شاخه var/spool/asterisk/outgoing/ را مانیتور می‌کند و به محض دیدن فایل جدید، شروع به اجرای آن می‌کند البته شما می‌توانید با تغییر دادن modification time در فایل به آینده، زمان انجام این کار را به زمان مشخص شده تغییر دهید.

 

مثال:

ابتدا یک فایل با نام test.call یا هر چیز دلخواه دیگر درست کنید و محتویات زیر را درون آن قرار دهید

 

channel: sip/100
Callerid: " Call Files "<1234>
application: Playback
data: hello-world

 

سپس با دستور زیر آن را به مسیر مشخص copy کنید.

scp /root/test.call /var/spool/asterisk/outgoing

نکته: همیشه فایل را در یک مسیر دیگر ساخته و سپس آن را به مسیر اصلی کپی کنید.

مطمئن شوید asterisk دسترسی خواندن به آن فایل را داشته باشد.

 

ساخت فایل و اجرای آن در آینده:

برای این کار کافیست تا mtime فایل را با استفاده از دستور touc تغییر دهید و سپس آن را به دایرکتوری مورد نظر با دستور mv  انتقال دهید.

touch -d 20130108 test.call

دیدگاه خود را به ما بگویید.