اگر سیستم تلفنی شما حجم بالایی از مکالمات را به صورت روزانه مدیریت می کند، بدیهی است که حجم گزارشات ریز تماس ها یا همان CDR نیز روز به روز افزایش می یابد. حال اگر گزارشات مختلفی از CDR تهیه می کنید، حجم اطلاعات می تواند باعث کندی سیستم شود. از طرفی ممکن است بخواهید از نرم افزارهای ثالث برای تهیه گزارشات و آنالیز آن ها بهره مند شوید که در این صورت نیاز است تا به دیتابیس CDR به صورت مستقیم دسترسی داشته باشید. از نیازمندی های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت متمرکز دیتابیس ها
- بکارگیری دیتابیس های موجود که بهینه سازی شده اند.
- الزامات امنیتی در ذخیره دیتابیس ها
- راه اندازی پشتیبان Warm سریع تر
- راه اندازی HA
برای این منظور، شما می توانید CDR را به صورت remote بر روی یک سرور دیگر ذخیره نمایید و این مسائل را حل کنید. در ادامه روش ذخیره سازی CDR به صورت remote را در FreePBX آموزش می دهیم.
تنظیمات:
در ابتدا می بایست سرور ریموت که می تواند یک سرور فیزیکی یا مجازی باشد را مشخص و دیتابیس را بر روی آن نصب نمایید.
ما در اینجا بر روی سرور با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰٫۵۰ MariaDB را نصب کردیم. برای اطمینان از اینکه از سرور FreePBX به سرور ریموت ارتباط دارید یا خیر، دستور زیر را در سرور FreePBX اجرا نمایید:
mysql –host=192.168.10.50 -uroot -p asteriskcdrdb
توجه: رمزعبور دیتابیس نصب شده را با مقدار asteriskcdrdb جایگزین نمایید.
پس از راه اندازی سرور ریموت، ماژول Advanced Settings بر روی سرور FreePBX جایی است که به شما اجازه می دهد تا دیتابیس CDR را به صورت remote تنظیم نمایید. برای این منظور لازم است تا در ابتدا تغییراتی اعمال گردد.
ابتدا تنظیمات Readonly را فعال می کنیم تا برخی از تنظیمات که به صورت پیش فرض نمایش داده نمی شوند، در این بخش ظاهر شوند.
سپس تنظیمات مربوط به CDR ریموت را انجام می دهیم:
پس از submit کردن، از طریق CLI دستور زیر را اجرا و FreePBX را متوقف کنید:
fwconsole stop
لازم است تا فایل odbc.ini را با آدرس سرور ریموت بروزرسانی نمایید. پس این فایل را ویرایش نمایید و آدرس سرور را تغییر دهید.
vi /etc/odbc.ini
[MySQL-asteriskcdrdb]
Description=MySQL connection to ‘asterisk’ database
driver=MySQL
server=192.168.10.50
database=asteriskcdrdb
Port=3306
#Socket=/var/lib/mysql/mysql.sock
option=3
پس از ذخیره مجدد FreePBX را استارت نمایید:
fwconsole start
از این پس می توانید با ایجاد تماس و ذخیره CDR بر روی سرور ریموت، از صحت تنطیمات اطمینان حاصل نمایید.