شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

راه اندازی ZULU UC در FreePBX

اولین نسخه ی ZULU با انتشار نسخه ی ۱۳ FreePBX و پس از آن PBXact، توسط شرکت سنگوما منتشر شد. نسخه ی اولیه این نرم افزار شبیه به یک soft phone بود که بعد از مدتی امکان ارسال و دریافت فکس و همچنین SMS با استفاده از سرویس SIP Station سنگوما، به آن افزوده شد. اما نسخه ی سوم این نرم افزار که به تازگی عرضه شد، کاملا تغییر کرده است به طوری که ZULU UC نامیده می شود. این نرم افزار با FreePBX و PBXact یکپارچه بوده و در نسخه ی جدید آن، پلتفرم های ویندوز، مک، لینوکس و همچنین موبایل اندروید و iOS نیز تحت پوشش قرار داده شده است.

راه اندازی:

برای راه اندازی این نرم افزار ابتدا باید تنظیمات لازم در بخش سرور را انجام دهید. همچنین لازم هست تا FreePBX شما نسخه ی بالاتر از ۱۳٫۰٫۵۴٫۳۱٫۲  و یا ۱۴٫۰٫۳٫۳۱٫۲ باشد.

قبل از نصب با بروزرسانی ماژول ZULU، لازم است تا چند تنظیم را انجام دهید:

-  PJSIP را در صورتی که فعال نیست از طریق منوی Advanced Settings فعال نمایید.

-  WS و WSS را از طریق SIP Settings برای PJSIP فعال نمایید. (چرا که ZULU از WebRTC استفاده می کند)

توجه: این تنظیمات نیاز به راه اندازی مجدد استریسک دارند!!

-  همچنین نیاز هست تا یک Certificate معتبر از طریق ماژول Certificate Management برای سرور ایجاد نمایید.

پس از انجام تنظیمات فوق در CLI سرور دستورات زیر را اجرا نمایید تا آخرین نسخه ی ZULU Server نصب شود:

fwconsole ma upgradeall

fwconsole ma downloadinstall zulu

بعد از نصب اتمام پروسه ی نصب، لازم است تا سرویس ها مجدد راه اندازی شوند. پس دستور زیر را اجرا نمایید:

fwconsole restart

بدین ترتیب سرویس ZULU بر روی FreePBX یا PBXact شما نصب می گردد. در مرحله ی بعد کافیست تا ZULU را برای کاربران مورد نظر فعال کنید و دسترسی لازم را به آن ها بدهید.

برای این کار کافیست از بخش User Management، کاربران دلخواه یا گروه کاربران را ویرایش کرده و در تب ZULU دسترسی های لازم را برای آن ها ایجاد نمایید:

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود، می توانید قابلیت های مختلف را برای کاربر ایجاد کنید.

پس از ایجاد دسترسی، کاربر می تواند نسخه ی دسکتاپ یا موبایل ZULU را نصب کند و با ورود اطلاعات کاربری خود، به UCS متصل شود:

-  نسخه ی اندروید:

https://play.google.com/apps/testing/com.zulumobile

-  دانلود نسخه ی دسکتاپ:

 https://zulu-updater.sangoma.com/releases/stable

پس از نصب کلاینت و اجرای برنامه با صفحه ی زیر رو به رو خواهید شد:

که در فیلد User می بایست نام کاربری را به همراه آدرس سرور وارد نمایید. یعنی:

User@Serveraddress

و در قسمت Password نیز رمز عبور تعریف شده برای کاربر را وارد کنید.

پس از لاگین با صفحه ی زیر رو به رو خواهید شد:

در قسمت کناری صفحه تنظیمات و ابزارهای مختلفی وجود دارد. ایجاد گروه چت، شماره گیری، و مشاهده لیست مخاطبین برخی از این موارد هستند.

شما می توانید با یک کاربر دیگر مستقیما چت کنید و یا یک گروه ایجاد کنید و کاربران مورد نظر را در آن عضو نمایید.

همچنین با انتخاب مخاطب می توانید از کانال های ارتباطی مختلف خود استفاده نمایید:

چت کنید، فایل ارسال نمایید، دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارید و یا فکس ارسال و دریافت کنید. به این ها emoji را هم اضافه کنید

یکی دیگر از نکات قابل توجه این نرم افزار امکان تعریف چندین اکانت کاربری مختلف به صورت همزمان می باشد که امکان فعالیت کابر با نام های کاربری مختلف را ایجاد می کند.

همانطور که مشاهده می شود، از این بخش می توان Presence را نیز تغییر داد:

در ادامه چند تصویر از نسخه ی موبایل نیز نمایش داده شده است:

دیدگاه خود را به ما بگویید.