شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

زمانبندی (Time Conditions) در FreePBX

یکی از قابلیت هایی که سیستم های مبتنی بر VoIP به سادگی آن را فراهم کرده اند، امکان تعریف سناریو های مختلف جهت هدایت تماس از کانال های ورودی به مقصد مورد نظر می باشد. امکان هدایت تماس های دریافتی بر اساس زمان نیز از جمله این سناریو ها می باشد. به عبارت دیگر تماس ورودی بر اساس این که در چه بازه زمانی به سیستم تلفنی وارد می شوند، ممکن است به منوی صوتی خاص، یک صف یا داخلی مشخص و یا یک اعلان صوتی هدایت شوند.

در FreePBX زمانبندی تماس ها از طریق ماژول Time Conditions انجام می گیرد؛ در ادامه روش ساخت و بکارگیری شرایط زمانی شرح داده شده است.

برای ایجاد یک Time Condition ابتدا باید بازه های زمانی مورد نظر را تعریف کنید؛ که این کار از طریق تعریف Time Groups ها انجام خواهد شد. پس در ابتدا به بررسی Time Groups پرداخته شده است.

Time Groups:

برای ایجاد گروه های زمانی بر اساس ساعت، روز و ماه از طریق بخش Applications، گزینه Time Groups را انتخاب نمایید:

در صفحه باز شده، لیست گروه های زمانی و همچنین Time Condition های تعریف شده، مشاهده می شود. و از همین طریق می توان آن ها ویرایش و یا حذف کرد. همچنین به منظور اطمیمان از صحت تعاریف زمانی، ساعت سیستم نیز در همین صفحه نمایش داده شده است. برای تعریف یک بازه زمانی جدید، گزینه Add Time Group  را انتخاب نمایید:

پارامتر های ساخت گروه زمانی عبارتند از:

Description :

می توانید توضیح دلخواهی برای گروه زمانی مشخص کنید.

Time(s):

در این قسمت می توان بازه های مختلف زمانی را تعریف کرد:

  • Time to Start: ساعت و دقیقه ی شروع بازه ی زمانی
  • Time to finish: ساعت و دقیقه ی پایان بازه ی زمانی
  • Week Day Start: روز هفته ی شروع بازه
  • Week Day finish: روز هفته ی پایان بازه
  • Month Day start: روز ماه شروع بازه
  • Month Day finish: روز ماه پایان بازه
  • Month start: ماه شروع بازه ی زمانی
  • Month finish: ماه پایان بازه ی زمانی

Add Time:

با استفاده از این گزینه می توان چندین بازه ی دیگر را در همین گروه تعریف کرد. به عنوان یک مثال می خواهید مشخص کنید که شرکت شما در ساعات ۸ الی ۱۷ از شنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ الی ۱۳ فعالیت می کند؛ لازم است تا روز های پنج شنبه را در یک بازه ی زمانی دیگر مشخص نمایید.

پس از تعریف گروه های زمانی،  لازم است تا یک Time condition تعریف گردد؛ از منوی Applications وارد این بخش شوید.

Time Condition:

برای تعریف یک شرط زمانی جدید، گزینهAdd Time Condition  را انتخاب کنید:

در صفحه تنظیمات Time condition، لازم است تا پارامتر های زیر مقداردهی شوند:

Time Condition name:

یک نام جهت معرفی این Time Condition انتخاب نمایید.

Override Code Pin:

در صورت استفاده از feature code برایOverride  کردن، این pin code از کاربر درخواست می شود. در غیر این صورت تمامی کاربران می توانند از طریق feature code تعریف شده، این شرط زمانی را تغییر دهند.

Invert BLF Hint :

در صورت تنظیم BLF بر روی تلفن ها و مشاهده وضعیت شرط زمانی از این طریق، با استفاده از این گزینه می‌توان نحوه نمایش وضعیت BLF را تعیین کرد. به این صورت که اگر مقدار “Yes” انتخاب شود، اگر بازه زمانی با ساعت کنونی مطابق باشد، مقدار “INUSE” و در غیر این صورت مقدار “NOT_INUSE” در نظر گرفته می‌شود.

توجه: در مقاله دیگر، روش تعریف BLF برای شرایط زمانی را شرح می دهیم.

Change Override:

این گزینه وضعیت ویرایش TimeCondition را مشخص می کند و دارای حالت های زیر می باشد:

Unchanged

 در حالت Override تغییری ایجاد نمی شود؛ یعنیTime Condition  مثل حالت قبل عمل می کند.

Reset Override

Override را ریست می کند. یعنی بر روی هر حالتی که باشد آن را به حالت پیش فرض می برد.

Temporary Matched

 یک حالت Override موقت می سازد که تماس ها را به destination matches هدایت می کند تا وقتی که بازه زمانی دیگر فرا برسد و بعد از آن سیستم به حالت عادی باز می گردد.

Temporary Unmatched

یک حالت Override موقت می سازد که تماس ها را به destination Non-matches هدایت می کند تا وقتی که بازه زمانی دیگر فرا برسد و بعد از آن سیستم به حالت عادی باز می گردد.

Permanent Matched

یک حالت Override دائمی ایجاد می کند و تماس ها را تا زمانی که پاک نشده به destination matches هدایت می کند و حتی با تمام شدن زمان و تغییر حالت نیز، حالت سیستم تغییر نمی کند تا مادامی که به صورت دستی و یا با استفاده از feature code آن را تغییر دهیم.

Permanent Unmatched

یک حالت Override دائمی ایجاد می کند و تماس ها را تا زمانی که پاک نشده به destination non-matches هدایت می کند و حتی با تمام شدن زمان و تغییر حالت نیز، حالت سیستم تغییر نمی کند تا مادامی که به صورت دستی و یا با استفاده از feature code آن را تغییر دهیم.

توجه: این گزینه برای مدیر سیستم این امکان را فراهم می کند تا بدون تغییر در تعاریف اصلی سیستم، شرایط زمانی را تغییر دهد.

Time Zone:

منطقه زمانی را مشخص می کند. در صورتی که ساعت سرور با مقصد تماس ها متفاوت باشد این گزینه کاربرد خواهد داشت.

Time Group:

گروه زمانی که در بخش Time Group تعریف شده و مشخص کننده ی بازه های زمانی مورد نظر می باشد را انتخاب نمایید.

Destination matches:

مشخص کننده ی مقصدی است که در صورت همخوانی زمان فعلی سیستم با بازه ی زمانی که در Time group تعریف شده، تماس های ورودی به آن هدایت خواهند شد.

Destination non-matches:

اگر زمان فعلی سیستم در بازه ای که در بخش Time group تعریف شده، نباشد تماس های ورودی به این مقصد هدایت می شوند.

با توجه به آن چه در مقاله های قبلی و این مقاله آموزش داده شد، شما می توانید به راحتی تماس های ورودی خود به منوی صوتی را زمان بندی نمایید؛ به این صورت که باید گام های زیر طی شود:

۱-    تعریف منوی صوتی دلخواه (IVR)

2-    تعریف بازه های زمانی (Time Groups)

3-    تعریف شرط زمانی (Time Conditions) : در صورت تطابق هدایت به منوی صوتی و در صورت عدم سازگاری زمانی اعلان یک پیام صوتی دلخواه (Announcements).

4-    تعریف یک رول برای تماس های ورودی (Inbound Routes) و هدایت تماس ها به شرط زمانی تعریف شده.

دیدگاه خود را به ما بگویید.