شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ساخت منوی صوتی (IVR) در FreePBX 13

یکی از نیاز های رایج در راه‌اندازی سیستم تلفنی، ایجاد یک منوی صوتی و هدایت تماس های ورودی به آن می باشد تا از این طریق تماس گیرنده با بخش های مختلف سازمان مرتبط گردد. انجام این کار در FreePBX بسیار ساده خواهد بود که در ادامه آن را شرح می دهیم.

برای ساخت منوی صوتی باید از طریق بخش Application وارد منوی IVR  شوید:

در پنجره باز شده لیست کلیه منوهای صوتی تعریف شده در سیستم قابل مشاهده خواهد بود که در قسمت Actions می توانید منوی مورد نظر را حذف و یا ویرایش نمایید.

برای تعریف یک منوی صوتی جدید، گزینه ی Add IVR  را انتخاب کنید:

در این صفحه تنظیمات و پارامتر های مربوط به  IVR  بر اساس نیاز باید مقدار دهی شوند. برای اینکه این تنظیمات را با دقت بیشتری انجام دهید، لازم است تا کاربرد آن ها شرح داده شود.

تنظیمات عمومی (IVR General Option) :

 IVR Name:

 نام منوی صوتی که می خواهید تعریف نمایید را باید مشخص کنید.

IVR Description:

برای آن که کاربرد و یا علت تعریف این منوی مشخص شود، می توانید در این فیلد توضیحات مربوطه را بنویسید.

تنظیمات مربوط به DTMF :

Announcement:

فایل صوتی یا همان متن اصلی که لازم است در ابتدای منوی صوتی برای تماس گیرنده پخش شود. این فایل صوتی باید از طریق System Recording به سیستم اضافه شود.

Enable Direct Dial:

 فعال کردن قابلیت شماره گیری مستقیم بر روی IVR به این صورت که در هر زمان از پخش IVR، تماس گیرنده می تواند شماره داخلی مورد نظر را شماره گیری کند.

Timeout:

عددی که در این قسمت وارد می شود مشخص کننده ی مدت زمانی است که IVR منتظر وارد کردن یک عدد از سمت تماس گیرنده می شود. در صورت انتخاب مقدار “۰″ این فیلد غیرفعال می گردد.

Invalid Retries:

 تعداد دفعات مجاز برای وارد کردن مقدار نامعتبر را مشخص می کند. .بعد از این تعداد تکرار، تماس گیرنده به مقصد مشخص شده در قسمت Invalid Destination هدایت می شود.

Invalid Retry Recording:

 بعد از وارد کردن مقدار نامعتبر توسط کاربر، این پیام پخش می شود. این پیام ابتدا باید در بخش System Recordings تعریف شده باشد.

Append Announcement to Invalid:

این گزینه مشخص می کند که کاربر بعد از زدن کلید نامعتبر، مجددا متنIVR  اصلی را بشنود یا خیر. اگر گزینه‌ی yes انتخاب شود، کاربر بعد از شنیدن پیغام Invalid Retry Recording مجدد بهIVR  اصلی هدایت می‌شود.

Return on Invalid:

این گزینه مشخص می کند که بعد از وارد کردن مقدار نامعتبر در یکIVR  فرعی، کاربر مجددا به همانIVR  هدایت شود یا به IVR اصلی هدایت شود.

Invalid Recording:

این گزینه مشخص می کند که بعد از اینکه کاربر تمامی دفعات مجاز برای وارد کردن مقدار نامعتبر را که در Invalid Retries مشخص شده را استفاده کرده، چه پیامی برای او پخش شود.

Invalid Destination:

این گزینه مقصدی را مشخص می کند که  کاربر بعد از گرفتن شماره ی نامعتبر به آن هدایت می شود.

Timeout Retries:

تعداد دفعاتی را مشخص می کند که IVR  منتظر وارد کردن ورودی توسط تماس گیرنده می ماند. مدت زمان اتظار هر دفعه در بخش Timeout مشخص شده است.

Timeout Retry Recording:

پیامی که بعد از وقوع هرTimeout  برای تماس گیرنده پخش می شود را تعیین می کند.

Append Announcement on Timeout:

مشخص می کند که تماس گیرنده بعد از تمام شدن زمان Timeout پیغام IVR  اصلی را بشنود یا نه.که اگر گزینه ی yes انتخاب شود، تماس گیرنده بعد از شنیدن پیغام  Timeout retry recording به IVR اصلی بر می گردد.

Return on Timeout:

مشخص می کند بعد از به پایان رسیدن زمان Timeout اگر تماس گیرنده در یک IVR فرعی است، دوباره به همان IVR برگردد یا پیغام IVR اصلی برای او پخش شود.

Timeout Recording:

پیغامی که بعد از به پایان رسیدن دفعات Timeout برای تماس گیرنده پخش می شود. این پیام باید در قسمت System Recording  ضبط شده باشد.

Timeout Destination:

مقصدی که تماس گیرنده بعد از اتمام تعداد دفعات مجاز Timeout به آن جا هدایت می شود.

 Return to IVR after VM:

این گزینه برای کاربرانی است که می خواهند برای یک کاربر پیغام صوتی یا همان Voicemail بگذارند و مشخص می کند کاربر بعد از گذاشتن پیام دوباره به IVR  اصلی بازگردد یا خیر. اگر گزینه ی yes انتخاب شود، پس از گذاشتن voicemail با زدن کلید ۹ به منوی اصلی IVR هدایت می شوند.

بخش ورودی ها (IVR Entries) :

از اصلی ترین بخش های یک IVR بخش IVR Entries است که در آن شماره های ورودی و نحوه ی هدایت تماس ها تعریف می شوند.

Digits:

شماره ای را که تماس گیرنده با گرفتن آن به مقصد تعریف شده هدایت می شود.

Destination:

مقصد مورد نظر برای شماره وارد شده را مشخص می کند.

Return:

مشخص می کند که بعد از انجام این عمل تماس گیرنده دوباره به IVR اصلی هدایت شود یا خیر. به عنوان مثال مشخص شده است که با زدن کلید ۱ متنی برای تماس گیرنده پخش شود. اگر این گزینه برابر yes باشد بعد از پایان پیغام، تماس گیرنده به IVR باز می گردد و اگر no باشد تماس به پایان می رسد.

Delete:

با این گزینه می توان ورودی تعریف شده مورد نظر را حذف کرد.

Add Another Entry:

با این گزینه می توان ورودی جدیدی به IVR افزود.

پس از انجام کلیه این تنظیمات می توانید یک منوی صوتی با قابلیت های متفاوت تعریف نمایید. در آموزش های بعدی نحوه ایجاد پیام های صوتی در سیستم و هدایت تماس های ورودی به منوی صوتی را نیز شرح خواهیم داد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.