شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

صف تماس (Queue) در FreePBX13 – بخش دوم

در بخش ابتدایی این آموزش، پارامتر های اصلی تعریف یک صف و اعضای آن در FreePBX مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به بررسی سایر پارامتر های مربوط به صف ها می پردازیم.

زمانبندی و تنظیمات اپراتور (Timing & Agent Options):

تنظیمات مربوط به زمان بندی در این تب انجام می شود:

Max Wait Time

 حداکثر زمان انتظار برای یک تماس صف. و بعد از اتمام این زمان تماس به Fail Over Destination هدایت می شود.

Max Wait Time Mode

  • Strict: در این حالت با تمام شدن زمان انتظار تماس فورا از صف خارج می شود.
  • Loose: در این حالت اگر تماس به یک اپراتور وصل شده باشد و تماس گیرنده منتظر پاسخ گویی از سمت او باشد و در این بازه زمان انتظار به پایان برسد، سیستم منتظر می شود تا وضعیت تماس مشخص شود و سپس اگر اپراتور پاسخ نداد تماس را از صف خارج می کند. بنابراین در این حالت ممکن است زمان انتظار کمی بیشتر از حداکثر زمان انتظار مشخص شده بشود

Agent Timeout

مدت زمانیست که تلفن اپراتور زنگ می خورد.

Agent Timeout Restart

اگر این گزینه فعال باشد، مدت زمانی که اپراتور زنگ می خورد را برای تماس های بعدی ریست می کند. به عبارت دیگر زمانی که یک اپراتور تماس خود را reject کند، زمان زنگ خوردن برای اپراتور بعدی مجددا محاسبه می شود.

Retry

مقدار زمانیست که صبر می کند تا تماس را به اپراتور های دیگر وصل کند. اگر بر روی no retry تنظیم شود تماس به محظ عدم پاسخ، به Fail Over Destination هدایت می شود.

Wrap-Up-Time

این پارامتر زمانی را مشخص می کند که وقتی یک تماس توسط اپراتور پاسخ داده می شود، بعد از سپری شدن آن، تماس بعدی به اپراتور وصل خواهد شد. به عبارت دیگر مانند یک زمان استراحت است. این مقدار به صورت پیش فرض بر روی ۰  تنظیم شده که بلافاصله بعد از اتمام تماس، تماس بعدی وصل می شود.

Member Delay

مقدار زمان وقفه ای را مشخص می کند که تماس گیرنده به اپراتور وصل شود.

Agent Announcement

پیغامی است که قبل از اتصال تماس برای اپراتور برای وی پخش می شود. برای مثال ممکن است تماس از سمت صف فروش و یا صف پشتیبانی باشد که اپراتور با شنیدن این پیغام متوجه آن می شود.

Report Hold Time

اگر فعال باشد مقدار زمانی که تماس گیرنده در صف انتظار بوده به اپراتور اعلام می شود.

Auto Pause

با فعال کردن این گزینه، اپراتور در صورت پاسخ ندادن به تماس از سمت این صف یا هر صف دیگری، تماسی دریافت نمی کند  و از صف خارج می شود.

Auto Pause on Busy

با فعال کردن این گزینه در صورتی که اپراتور اشغال باشد auto pause برای آن فعال می شود.

Auto Pause on Unavailable

با فعال کردن این گزینه در صورتی که اپراتور در دسترس نباشد، auto pause برای آن فعال می شود.

Auto Pause Delay

مقدار زمانی که اگر سپری شده باشد،Auto pause  برای اپراتور فعال می شود.

تنظیمات ظرفیت (Capacity options):

تنظیمات مربوط به ظرفیت صف در این قسمت انجام می گیرد.

تنظیمات مربوط به ظرفیت صف در این قسمت انجام می گیرد.

Max Callers

حداکثر تعداد تماس هایی را مشخص می کند که می توانند در صف انتظار قرار بگیرند. مقدار صفر به معنی عدم وجود محدودیت می باشد. اگر مقداری تعریف شود و تعداد تماس ها از آن بیشتر شود، سایر تماس ها به Fail Over Destination هدایت می شوند.

Join Empty

مشخص می کند که تماس جدید در چه صورت وارد صف شود. در غیر این صورت تماس به Fail over Destination هدایت خواهد شد.

  • Yes: همیشه اجازه می دهد تماس وارد صف شود.
  • Strict: همچون تنظیم Yes می باشد، بعلاوه اینکه اگر اپراتوری برای پاسخگویی وجود نداشته باشد، اجازه ورود تماس را نمی دهد.
  • Ultra Strict: همچون تنظیم strict می باشد، بعلاوه اینکه باید یک اپراتور برای پاسخگویی وجود داشته باشد، در غیر این صورت اجازه ورود تماس را نمی دهد.
  • No: در صورتی که اپراتور فعالی وجود نداشته باشد، به تماس اجازه ی ورود به صف داداه نمی شود.
  • Loose: مانند no است با این تفاوت که اگر اپراتور توانایی در دسترس بودن را داشته باشد، به کاربر اجازه ی ورود می دهد.

Leave Empty

مشخص می کند که تماس ها زمانی که به نظر پاسخی دریافت نخواهند کد، به چه صورت از صف خارج شوند:

  • Yes: اگر اپراتور فعالی وجود نداشته باشد، تماس از صف خارج می شود.
  • Strict: مانند هان yes است با این تفاوت که اگر اپراتور در حال مکالمه باشد، یا اینکه در حال زنگ خوردن باشد، تماس همچنان باقی می ماند.
  • Ultra Strict: مانند هان strict است با این تفاوت باید یک اپراتور برای پاسخگویی وجود داشته باشد.
  • Loos: مانندyes  است با این تفاوت که اگر اپراتور در حالت pause باشد، همچنان تماس در صف می ماند.

نکته: اپراتور Pause شده می تواند با شماره گیری یک کد ویژه، Unpaused شود.

  • No: تا زمانی که زمان انتظار مکالمه در صف به حداکثر نرسد، هیچ تماسی از صف خارج نمی شود.

Penalty Members Limit

این گزینه برای صرف نظر کردن از عدد penalty یا جریمه است. به این صورت که برای صف هایی با تعداد اعضای کمتر از مقدار مشخص شده، عدد جریمه در نظر گرفته نمی شود.

اعلان های صف (Caller Announcements):

تنظیمات مربوط به پخش پیغام برای تماس گیرنده در این قسمت صورت می گیرد.

Caller Position

از این طریق می توان موقعیت تماس گیرنده در صف را برایش اعلام کرد.

  • Frequency

بازه ی زمانی را مشخص می کند که پیغام اعلام موقعیت تماس گیرنده در صف برای آن ها پخش می شود. به عنوان مثال با انتخاب عدد ۱۵ هر ۱۵ ثانیه یکبار موقعت تماس گیرنده در صف به وی اعلام می شود.

  • Announce Position

اگر فعال باشد سیستم موقعیت را اعلام می کند.

  • Announce Hold Time

میزان زمان انتظار را نیز به همراه جایگاه در صف اعلام می کند. توجه داشته باشید که اگر میزان این زمان کمتر از ۱ دقیقه باشد، اعلام نمی شود.

Periodic Announcements

  • IVR Break Out Menu

می توان از یک IVR برای خارج شدن از صف استفاده کرد. توجه داشته باشید که این IVR تنها باید یک رقم ورودی داشته باشد. به عنوان مثال می توانید برای خارج شدن از صف و امکان گذاشتن پیغام صوتی برای تماس گیرندگان، یک منوی صوتی با امکان هدایت به صندوق صوتی تعریف کنید و در این قسمت از آن استفاده نمایید.

  • Repeat Frequency

مشخص می کند که پیام IVR هر چند ثانیه پخش شود.

تنظیمات پیشرفت (َAdvanced Options):

Agent Regex Filter

با استفاده از این بخش، می توان یک الگو برای شماره ی داخلی اپراتورها تعریف کرد. بدین ترتیب می توان اپراتور هایی که شماره داخلی بر روی سیستم ندارند ولی شماره آن ها عضوی از صف در نظر گرفته شده را به عنوان یک داخلی معتبر تعریف کرد.

حال با مرور این مقاله و مقاله های قبلی می توانید یک سیستم تلفنی دلخواه با امکانات و قابلیت های متفاوتی از طریق بکارگیری FreePBX راه اندازی نمایید.

دیدگاه خود را به ما بگویید.