شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

عیب یابی و رفع اشکال (debugging) کارت های تلفنی OpenVox

 در این مقاله سعی شده است تا عمده مشکلاتی که در هنگام نصب و کار با کارت های تلفنی وجود دارد، بررسی گردد. اغلب این مشکلات عبارتند از :

  • سیستم کارت را شناسایی  نمی کند.
  • کارت توسط سیستم شناسایی شده ولی درایور آن بارگذاری نمی شود.
  • تماسها قطع نمی شوند.
  • شماره تماس گیرنده (CallerID) دریافت نمی شود.
  • هنگام تماس از طریق کارت تلفنی صدا دارای اکو می باشد.

 

۱٫ سیستم کارت را شناسایی  نمی کند.

در ترمینال لینوکس سیستم تلفنی، دستور lspci را اجرا کنید. اگر در نتایج، موردی همانند شکل زیر باشد بیانگر نصب درست کارت OpenVox  از لحاظ سخت افزاری است.

در غیر این صورت کارت از لحاظ سخت افزاری به درستی نصب نشده است. بنابراین سیستم را خاموش کرده و از صحت نصب صحیح کارت تلفنی بر روی مادربورد اطمینان حاصل نمایید.یکی از تست های اولیه در صورت بروز این مشکل، نصب کارت بر روی یک Slot دیگر و اجرای دستور lspci است.

۲٫ کارت توسط سیستم شناسایی شده ولی بارگذاری نمی شود.(توسط Dahdi شناخته نشده است.)

در این مورد به عنوان گام نخست باید از صحت نصب و کارکرد dahdi اطمینان حاصل کنید. برای نحوه نصب می توانید به این پست  و یا این لینک مراجعه کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که درایور کارت نیز باید نصب شده باشد در غیر این صورت درایور کارت را نصب کنید. حال دستور  lsdahdi را برای لیست کردن کانال های بارگذاری شده اجرا کنید؛ گفتنی است که در Elastix  این درایور به صورت پیش فرض نصب شده اگر نتیجه فرمان فوق مشابه شکل زیر باشد سرویس dahdi درست راه اندازی شده است.

اما اگر هیچ نتیجه ای را برنگرداند این احتمال وجود دارد که سرویس dahdi به درستی راه اندازی نشده است.(مانند شکل زیر)

 بنابراین برای راه اندازی سرویس dahdi  و تنظیم خودکار کارت، دستورات زیر را به ترتیب تایپ و اجرا کنید:

dahdi_genconf #

dahdi_cfg  -vvvv#

حال سرویس asterisk را دوباره راه اندازی کرده و مجدداً بررسی کنید. اگر بعد از مراحل فوق همچنان کانالهای dahdi در asterisk بارگذاری نشده باشند فایل chan_dahdi.conf  را بررسی کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که پارامتر  [channels]  در این فایل موجود باشد. (به شکل زیر دقت کنید.)

۳.تماسها قطع نمی شود.

در فایل chan_dahdi.conf   که در مسیر زیر قرار دارد تغییرات زیر را اضافه گردد.

#nano /etc/asterisk/chan_dahdi.conf

busydetect=yes

busycount=3

اگر همچنان مشکل باقی بود و هنوز خطها قطع نمی شوند، دو حالت وجود خواهد داشت:

  •  busypattern  متفاوت است : در این حالت باید مقدار busypattern  را تغییر داد.
  •  gain دریافتی ضعیف است: در این حالت باید مقدار rxgain را بیشتر کرد.

این نکته نیز قابل ذکر است که در صورت وجود فکس، مقدار rxgain  و txgain را به مقدار قابل توجهی تغییر ندهید زیرا احتمال بروز مشکل در دریافت و ارسال فکس بالا می رود.

۴٫ شماره تماس گیرنده(CALLERID) دریافت نمی شود.

یک گوشی تلفن معمولی به خط مورد نظر وصل کرده و بررسی کنید که CallerID چه موقع دریافت می شود.

  • اگر قبل از زنگ اول باشد asterisk نمی تواند CallerID را بگیرد و باید با سرویس دهنده مخابراتی تماس بگیرید.
  •  در غیر اینصورت بسته به نوع CallerID که معمولا DTMF  یا  FSK  هست باید در فایل chan_dahdi.conf  مقدار پارامترهای  زیر را تغییر دهید. پارامتر cidsignalling با توجه به نوع CallerID یکی از مقادیر زیر را می پذیرد. در نهایت سرویس asterisk را restart کنید.

۱-   bell

2-   v23

3-   v23_jp

4-   dtmf

5-   smdi

5. صدا دارای اکو (پژواک) می باشد.

 در فایل chan_dahdi.conf  که در مسیر اشاره شده قرار دارد پارامترهای زیر را اضافه کنید.

#nano /etc/asterisk/chan_dahdi.conf

 echocancel=yes

echotraining=800

دیدگاه خود را به ما بگویید.