شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ماژول تقویم Calendar در سیستم تلفنی FreePBX

یکی از موضوعاتی که همیشه در زمان انجام تنظیمات Time Condition در PBX ها بوجود می­ آید این است که باید برای ایام تعطیل رسمی سال مانند تعطیلات نوروز و یا تعطیلات رسمی دیگر بازه ­های زمانی به صورت دستی اضافه شده و در Time Condition مورد استفاده قرار گیرد.

برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

شما برای ساعات کاری سازمان خود یک Time Condition تعریف کرده و تماس ­های ورودی را در آن بازه زمانی به مقصد مورد نظر هدایت می­ کنید. همچنین برای ساعات غیر کاری خود هم یک Time Condition تعریف کرده و تماس­ های ورودی را در آن بازه زمانی به مقصدی دیگر هدایت می­ کنید. اما برای هدایت تماس ­های ورودی در روزهای تعطیل رسمی، به دلیل اینکه معمولا برای PBX ها مرجعی برای مشاهده و ثبت تعطیلات رسمی کشوری که در آن زندگی می ­کنید وجود ندارد، باید در شروع سال، برای تمامی روزهای تعطیل رسمی سال جاری تک به تک Time Condition تعریف کنید تا با تماس­ های ورودی در آن بازه ­ها مانند تعطیلات آخر هفته (جمعه) رفتار شود.

راهکار FreePBX:

برای بهبود انجام عملکردی که در بالا توضیح داده شد، نرم افزار مرکز تلفن FreePBX ماژولی را تحت عنوان Calendar معرفی کرده است که در ادامه با آن آشنا می­ شویم.

ماژول Calendar به شما کمک می­ کند تا برنامه ­ریزی­ های زمانی پیشرفته خود را که ممکن است پیاده ­سازی آن در Time Groups و Time Condition دشوار باشد، به راحتی اعمال کنید. همچنین این ماژول این قابلیت را دارد تا با سرویس ­های شناخته شده مانند iCal ارتباط برقرار کرده، و یا یک تقویم Local برای خود بسازید.

از این قابلیت می ­توان برای فعال سازی Time Conditions، زمانبندی برای Page های اتوماتیک در ماژول Pages Pro و همچنین Enable/Disable کردن FindMe/FollowMe بر پایه یک زمانبندی و …  استفاده کنید. همچنین شما می­ توانید یک Google Calendar را داخل iCal اضافه کرده و اجازه دهید اکانت­ های مختلف بدون نیاز به لاگین داخل PBX مستقیما از طریق تقویم Google برای خود قوانین Time Condition مختلف تعریف کنند.

در ادامه به آموزش تعریف ۲ مدل Calendar مختلف با جزئیات می­ پردازیم.

تعریف Local Calendar:

ابتدا وارد محیط گرافیکی FreePBX شده و به مسیر Application > Calendar می­ رویم.

سپس مانند تصویر زیر یک نام و توضیحات برای تقویم در نظر می­ گیریم:

در نهایت تقویم را باز کرده و برای رویدادهای مختلف ثبت انجام می ­دهیم:

یکی از نکات مثبت استفاده از Calendar این می ­باشد که می­ توان برای فقط یک بار در این تقویم تمامی روزهای تعطیل و رویدادها را ثبت کرده و در Time Condition  از آن استفاده نمود.

اما هنوز ممکن است نگران باشید که مجدد در Calendar باید روزهای تعطیل را به صورت دستی وارد کرد و تفاوت کمی با روش معمول Time Groups دارد. در این حالت می ­توان از روش دوم بهره برد.

لازم به ذکر است برای بهره بردن از امکاناتی که در ادامه توضیح داده می­ شود باید PBX به اینترنت دسترسی داشته باشد.

اتصال به Google Calendar با استفاده از iCal:

تقویم گوگل یا همان Google Calendar از فرمت استاندارد iCal استفاده می ­کند. در ادامه با نحوه برقراری ارتباط PBX و Google Calendar آشنا می­ شویم.

ابتدا وارد اکانت Google Calendar خود می­ شویم.

سپس در روبروی نام تقویم خود در لیست My Calendar’s روی علامت سه نقطه (…) کلیک کرده و Settings and Sharing را انتخاب می ­کنیم.

سپس در داخل صفحه باز شده ابتدا سر تیتر Integrate Calendar را پیدا کرده و در داخل آن لینک مربوط به Secret Address in iCal Format را کپی می­ کنیم.

حال که لینک مربوط به iCal در Google خود را به دست آوردیم وارد محیط گرافیکی PBX شده و به مسیر ساخت Calendar وارد می­ شویم، این بار روی Add Remote iCal Calendar کلیک می ­کنیم.

فیلدهای مربوطه را پر کرده و لینکی که از سایت گوگل کپی شده را هم در بخش Remote URL قرار می ­دهیم.

بعد از ذخیره تنظیمات، ارتباط با گوگل برقرار خواهد شد و با هر تغییر داخل Google Calendar تغییرات داخل PBX آپدیت خواهد شد. لازم به ذکر است یکی از مهمترین دلایل استفاده از این روش این می باشد که Google Calendar به صورت پیش فرض تمامی تعطیلات رسمی کشور ایران را داخل خود ثبت کرده است و تنها نیاز است تا Event های خاص داخل تقویم ثبت شود.

نکته مهم: اضافه کردن تقویم شمسی در کنار تقویم میلادی گوگل

برای این کار وارد محیط Google Calendar خود شده و مسیر زیر را طی می کنیم. ابتدا در بالای صفحه سمت راست روی علامت چرخ دنده کلیک کرده و Settings را انتخاب می کنیم.

سپس مانند تصویر زیر Persian را انتخاب می­ کنیم.

در نهایت روی Reload Now در انتهای صفحه کلیک کرده تا تنظیمات ذخیره شود.

حال با ورود مجدد به محیط اصلی Calendar همانطور که در تصویر زیر مشاهده می­ شود می توان در کنار تقویم میلادی، تقویم شمسی را هم مشاهده نمود.

در تصویر بالا، روزهای شمسی داخل پرانتز () مشخص شده­اند و تاریخ شمسی در پایین تاریخ میلادی مشاهده می ­شود.

یکی دیگر از راهکارهایی که می­توان پیشنهاد کرد بدین صورت است که از تقویم Holidays in Islamic republic of iran که به صورت پیش فرض در گوگل برای ایرانیان فعال می­ باشد، برای بهره بردن از روزهای تعطیل رسمی استفاده کرد. یعنی همانطور که در بالاتر آموزش داده شد لینک iCal این تقویم را از گوگل برداشته و برای تعریف iCal Calendar داخل FreePBX از آن بهره برد. و از یک Calendar دیگر که به نام خودتان داخل گوگل وجود دارد و یا اینکه به صورت دستی ساخته می شود برای اضافه کردن Task ها و Holiday ها و…  به صورت دستی یا همان Manual بهره ببرید.

با این کار، شما داخل FreePBX دو Calendar تعریف کرده ­اید:

۱- تقویم تعطیلات رسمی کشور که توسط گوگل آپدیت شده و به صورت اتوماتیک داخل FreePBX هم آپدیت خواهد شد.

۲- تقویم دستی که هر زمان نیاز بود می­توان موارد متعدد را در آن به صورت دستی جای داد و از آن بهره برد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.