شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ماژول های کاربردی FreePBX

برخی ماژول ها در FreePBX در عین سادگی، قابلیت های زیادی را برای مدیر سیستم فراهم می کنند. در ادامه بر بررسی این ماژول ها می پردازیم.

ماژول Custom Extension:

این ماژول کمک می کند تا از ایجاد تداخل میان داخلی ها و یا feature code های تعریف شده به صورت دستی و از طریق ویرایش فایل ها، جلوگیری گردد. به عنوان مثال به صورت دستی داخلی ۲۰۰ در sip_custom.conf تعریف شده است. به دلیل آنکه Freepbx از وجود چنین داخلی، اطلاعی ندارد، اگر بخواهید از طریق ماژول extensions هم داخلی ۲۰۰ را ایجاد نمایید، FreePBX از این کار جلوگیری نمی کند؛ در نتیجه میان دو داخلی هم نام، تداخل ایجاد می شود؛ که می توان با تعریف یک custom extension، FreePBX را از وجود این داخلی مطلع ساخت.

همچنین این ماژول امکان بکارگیری داخلی ها و feature code هایی که به صورت دستی تعریف می شوند را برای سایر ماژول ها همچون IVR فراهم می کند.

برای تعریف یک Custom Extension می بایست از بخش Admin وارد این ماژول شوید. در این ماژول باید پارامترهای زیر مقداردهی شوند:

Custom Extension:

در این قسمت نام داخلی و یا feature code ای که می خواهید Freepbx از وجود آن مطلع گردد را وارد نمایید.

Description:

توصیفی برای این Custom Extension درج می شود.

Notes:

در این قسمت هم می توان علت ایجاد و کاربرد آن را ذکر نمود.

ماژول Custom Destinations :

این ماژول به شما این امکان را می دهد تا بتوانید dial plan ای را که به صورت دستی تعریف شده است را به FreePBX معرفی کرده و از این طریق بتوانید در ماژول های دیگر و رول های ورودی/ خروجی استفاده نمایید.

برای تعریف یک Custom Destination  می بایست از طریق تب Admin وارد ماژول Custom Destinations شوید:

Target:

در این قسمت باید contextای که قرار است به آن دسترسی ایجاد شود را مشخص نمایید:

Context,Extention,Priority

به عنولن مثال برای کانتکست test :

Test,100,1

Description:

یک نام مناسب برای این مقصد انتخاب کنید.

Notes:

در این قسمت هم می توان علت ایجاد و کاربرد آن را ذکر نمود.

Return:

اجازه می دهد پس از اتمام اجرای دستورات، به مقصد دیگری ارجاع یابد.

Destination:

مقصد بعدی در این قسمت مشخص می شود.

 

ماژول Misc Application:

به صورت پیش فرض feature code های زیادی بر روی Freepbx تعریف شده اند، که هر کدام نیز دسترسی به قابلیت خاصی از سیستم را فراهم می کنند. برای تعریف feature code های دلخواه دیگر می بایست از ماژول Misc Applications استفاده نمایید.

برای تعریف کد جدید، از بخش Applications وارد این ماژول شوید:

Enable:

جهت فعال و یا غیر فعال کردن این feature code استفاده می شود.

Description:

توضیحی برای feature code تعریف شده بنویسید.

Feature Code:

شماره یا کدی که می خواهید برای آن در نظر بگیرید.

DESTINATION:

مقصدی که می خواهید کاربر با شماره گیری آن feature code به آن هدایت شود.

*توجه: بعد از ساخت Misc application می توانید آن را در قسمت feature Code مشاهده و مدیریت کنید.

ماژول Misc destinations:

از این ماژول برای تعریف یک شماره تلفن به عنوان مقصد برای ماژول های دیگر استفاده می شود. به این صورت که یک شماره، چه داخلی و چه خارجی مشخص شده و اگر تماسی به آن مقصد هدایت شود، آن شماره را شماره گیری می کند.

برای تعریف Misc Destination از قسمت Applications وارد این ماژول شوید:

Description:

در این فیلد توضیحی برای شماره تعریف شده در نظر بگیرید.

Dial:

شماره ای که می خواهید شماره گیری شده و تماس را به آن هدایت نمایید

یک مثال کاربردی:

به عنوان مثال می خواهیم در یک بیمارستان، ارتباط بیماران را با پزشکان فراهم کنیم تا از درون بیمارستان با آن ها در تماس باشند؛ ولی نمی خواهیم بیماران از شماره موبایل پزشکان اطلاع داشته باشند.

برای این منظور، یک Misc destination برای شماره موبایل هر پزشک تعریف می کنیم؛ که می توان از طریق منوی صوتی و یا بخش های مختلف سیستم، شماره هر پزشک را شماره گیری کرد. در صورتی که بخواهیم هر بیمار با شماره گیری یک feature code بتواند با پزشک خود تماس بگیرد، می بایست یکMisc application نیز تعریف کنید. از این پس هر بیمار به جای گرفتن شماره ی موبایل پزشک خود، با شماره گیری کدی همچون *۱۰۰ می تواند با وی در ارتباط باشد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.