یکی از قابلیت های استریسک امکان تعریف Ring Group و یا به اصطلاح گروه پاسخگویی می باشد؛ با بکارگیری این قابلیت می توان تماس ها را به یک داخلی خاص هدایت کرد، به طوری که تماس ها به گروهی از داخلی ها ارسال شوند. به عنوان مثال شماره گیری داخلی ۵۰۰ سبب می شود که همه داخلی های ۵۱۰، ۵۱۱، ۵۱۲ و ۵۱۳ شروع به زنگ خوردن کنند تا در نهایت یکی از این داخلی ها به تماس پاسخ داده و تماس در کمترین زمان سرویس داده شود. در FreePBX امکان تعریف این گروه ها از طریق ماژول Ring Groups فراهم گردیده است.
برای ساخت یک گروه پاسخگویی باید از طریق بخش Applications وارد این ماژول یعنی Ring Groups شوید:
در این صفحه امکان تعریف گروه جدید و همچنین ویرایش یا حذف گروه های قبلی وجود دارد. برای ایجاد یک گروه جدید بر روی گزینه Add Ring Group کلیک نمایید.
در صفحه ساخت گروه جدید، باید پارامتر های مربوط به این گروه را که در ادامه شرح داده شده اند، مقدار دهی نمایید.
شماره ای که به گروه نسب داده شده و از این طریق می توان آن را شماره گیری کرد.
Group Description:
توضیحاتی که معمولا دلیل تعریف این گروه را بیان می کنند.
Extension List:
لیست داخلی هایی که عضویت این گروه را خواهند داشت.
نکته:
۱۰۰# : شماره ی داخلی که می خواهیم Call Confirm بر روی آن اعمال شود. به عبارت دیگر علامت# به معنی نیاز به تایید مکالمه می باشد.
Ring Strategy:
استراتژی نحوه زنگ خوردن اعضای گروه را مشخص می نماید. این استراتژی ها عبارتند از:
Ringall
تمامی اعضا شروع به زنگ خوردن می کنند تا زمانی که یکی از آنها به تماس پاسخ بدهد.
*-Prim
در حالت های که به Prim ختم می شوند، اولین داخلی از لیست، به عنوان داخلی اصلی (primary) انتخاب می شود؛ اگر داخلی اصلی دردسترس نبوده یا مشغول باشد، هیچ یک از اعضا نیز زنگ نمی خورند و تماس به مقصدی که در بخش “No answer” مشخص شده است، هدایت می شود. اگر داخلی اصلی بر روی حالت Call Forward Unconditional تنظیم شده باشد، یعنی همه تماس ها منتقل شوند، در این حالت داخلی اصلی زنگ نمی خورد ولی تماس به سایر اعضای گروه می رسد. این استراتژی ها عبارتند از :Ringall-Prim Hunt-Prim و Memoryhunt-Prim.
Hunt
در این حالت هر عضو به صورت چرخشی یک مرتبه زنگ می خورد.
Memoryhunt
در این روش اولین داخلی گروه زنگ می خورد، سپس داخلی اول و دوم زنگ می خورند و بعد از آن اولی و دومی و سومی، و به همین صورت تا انتهای لیست ادامه پیدا می کند.
Firstavailable
در این حالت اولین کانال فعال زنگ می خورد.
Firstnotonphone
در این حالت تماس به اولین عضوی که در حال مکالمه نیست، منتقل می شود.
Random
همان طور که از عنوان این حالت مشخص است، به صورت تصادفی تماس ها را بین اعضا پخش می کند.
Ring Time (max 300 sec):
مدت زمانی که هر داخلی زنگ می خورد. به عنوان مثال در حالت hunt، در هر مرتبه تلاش، تلفن ها به مدت تعریف شده در این فیلد زنگ می خورند.
Announcement:
از طریق این تنظیم، می توان پیام صوتی که لازم است قبل از وصل شدن به گروه پخش شود را مشخص کرد.
Play Music On Hold:
اگر می خواهید به جای شنیدن بوق زنگ خوردن، موزیک و یا پیغامی خاص برای تماس گیرنده پخش می شود، می توانید آن را از این طریق تعیین نمایید.
CID Name Prefix:
مقدار این پارامتر به عنوان یک پیشوند به شماره تماس گیرنده اضافه می شود تا وقتی که تماس به اعضا وصل می شود، اعضا متوجه شوند که تماس از سمت چه گروهی آمده است. به عنوان مثال : Support: 88316718.
Alert Info:
این گزینه فقط برای دستگاه هایی که distinctive ringing را پشتیبانی می کنند، قابل استفاده است؛ به این صورت که می توان یک زنگ خاص را به تماس های آمده از این گروه اختصاص داد.
Ignore CF Settings:
اگر این گزینه فعال باشد تماس به اعضایی که از Call Forward استفاده کرده اند وصل نمی شود، و این اعضا نادیده گرفته می شوند.
Skip Busy Agent:
اگر این گزینه فعال باشد تماس به اعضایی که دردسترس نبوده و یا در حال مکالمه هستند، وصل نمی شود.
Enable Call Pickup:
اگر این گزینه فعال باشد، تمامی داخلی ها می توانند توسط Directed Call Pickup تماس را پاسخ دهند. یعنی با شماره گیری یک feature code تماس را پاسخ دهند. ولی اگر فعال نباشد، فقط اعضای گروه می توانند تماس های گروه را Pick up کنند.
Confirm Calls:
اگر در داخلی هایی که عضو Ring Group هستند، شماره های خارجی داشته باشیم، با فعال کردن این گزینه، زمانی که تماس به شماره ی خارجی هدایت می شود، پاسخ دهنده قبل از وصل شدن تماس باید تماس را تایید کند؛ که آیا می خواهید به تماس پاسخ دهید یا خیر که با فشردن کلید ۱ تماس تایید و سپس وصل می شود.
توجه داشته باشید که این حالت فقط برای استراتژی Ring All عمل می کند. همچنین شماره ی خارجی در لیست اعضای Ring group با گذاشتن # در آخر شماره مشخص می شود.
نکته: اگر بخواهیم درخواست تایید برای شماره های داخلی نیز پخش شود، باید در جلوی شماره های داخلی هم از # استفاده کنیم.
Remote Announce:
پیغامی که می خواهید برای شماره ی خارجی که به تماس پاسخ می دهد، پخش شود. به صورت پیش فرض، برای تایید تماس باید گزینه ی ۱، برای رد تماس گزینه ی ۲ و برای خواندن CID گزینه ی ۳ را فشار دهید. همچنین می توانید پیغام دلخواه خود را قرار دهید.
Too-Late Announce:
اگر در زمان زنگ خوردن اعضای Ring group، چند عضو خارجی وجود داشته باشند که قبل از تایید کردن، با هم تماس را جواب دهند، پیغام Remote Announce برای همه آن ها پخش می شود. در این هنگام اگر یکی از اعضا، تماس را تایید کند و تماس به او وصل شود، پس از آن هر کدام از اعضای خارجی دیگر که تماس را تایید کنند، پیغامی مبنی بر اینکه عضو دیگری قبل از شما تماس را تایید کرده، برای آن ها پخش می شود.
Change External CID Configuration :
در این قسمت می توان کالر آیدی تماس ها را تعیین کرد:
· Default
این گزینه دقیقا همان کالر آیدی که آمده را انتقال می دهد.
·Fixed CID Value
این گزینه مقداری را که در قسمت Fixed CID Value مشخص شده را انتقال می دهد.
·Outside Calls Fixed CID
این گزینه نیز همان مقداری را که در Calls Fixed CID مشخص شده را انتقال می دهد، ولی فقط برای تماس هایی که از بیرون می آیند. برای تماس های داخلی از حالت default استفاده می شود.
·Use Dialed Number
شماره ای که تماس گیرنده گرفته (DID) را به عنوان کالر آیدی انتقال می دهد ولی برای تماس های داخلی از حالت default استفاده می شود. توجه داشته باشید که این تماس ها در ترانک هایی که کالر آیدی های نا شناس را بلاک کرده اند، بلاک می شوند.
·Force Dialed Number
شماره ای که تماس گیرنده گرفته (DID) را به عنوان کالر آیدی انتقال می دهد ولی برای تماس های داخلی از حالت default استفاده می شود. این تماس ها در ترانک هایی که کالر آیدی های نا شناس را بلاک کرده اند، بلاک نمی شوند.
Fixed CID Value:
مقداری که می خواهیم به عنوان Caller ID نمایش داده شود.
Call Recording:
نحوه ضبط مکالمات این گروه را مشخص می کند که آیا لازم است همه مکالمات ضبط شود و یا خیر.
Destination if no answer:
مقصدی که تماس ها بعد از انقضای زمان زنگ خوردن و در دسترس نبودن اعضا به آن جا هدایت می شوند را تعیین می کند.
در بسیاری از شرکت ها برای پاسخ دهی با سرعت بالاتر از این گروه ها استفاده می شود. به عنوان مثال تماس ها از داخل منوی صوتی با انتخاب گزینه مربوط به یک بخش خاص، به سمت گروه پاسخگویی هدایت می شوند.