شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

debug کردن در استریسک (بخش اول)

توانایی در debug کردن مشکلات می‌تواند خیلی سریع‌تر در یافتن راه حل برای آن مشکل هدایت کند. از این سو در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های debugging در استریسک آشنا سازیم.

 

به طور کلی استریسک در مورد debugging بر خلاف بعضی از پروژه‌های دیگر حساسیت بیشتری نشان داده و به شما این قابلیت را می‌دهد و تا تمامی event های در حال رخ دادن را با توجه به نیاز خود مشاهده نمائید.

 

debug کردن تماس های SIP:

برای فعال کردن debug sip در کنسول استریسک دستور زیر را وارد کنید.

sip set debug on

همچنین خیلی وقت ها شما می‌خواهید IP خاصی را debug کنید که برای آن می‌توانید یکی از دو دستور زیر را در کنسول استریسک وارد کنید.

sip set debug ip [ip address]
sip set debug peer [peer]

با زدن دستورات بالا packet های دریافتی از ip مورد نظر در کنسول استریسک نشان داده می‌شود. برای مثال هنگامی که سیستم شما پشت NAT قرار گرفته است می‌توانید مشاهده کنید که آیا packet از سمت شبکه بیرونی دریافت می‌کنید یا خیر.

 

به مثال زیر توجه کنید. خیلی وقت ها هنگام تماس گیری با یک داخلی بدون اینکه داخلی مورد نظر مشغول باشد پیغام زیر در کنسول استریسک نمایش داده می‌شود.

Everyone is busy/congested at this time

خوب ولی پیغام بالا مشکل اصلی را نمایش نداده و دلیل آن را اشغال داخلی در نظر می‌گیرید در حالی که با فعال کردن debug پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد که دلیل آن در تنظیمات مربوط به کدک ها می‌باشد.

Found audio description format speex for ID 110                                     
[Jan 19 11:56:44] NOTICE[4159][C-00000006]: chan_sip.c:10150 process_sdp: No compatible codecs, not accepting this offer!

<--- Reliably Transmitting (no NAT) to 192.168.1.138:5061 --->
SIP/2.0 488 Not acceptable here
Via: SIP/2.0/UDP 192.168.1.138:5061;branch=z9hG4bK-d8754z-02ccf243b3d7264a-1---d8754z-;received=192.168.1.138
From: <sip:100@192.168.1.138;transport=UDP>;tag=62a0900e
To: <sip:101@192.168.1.138;transport=UDP>;tag=as648c54b6
Call-ID: NTFiM2U3OGNiNTQ0ZDQyNTU5YzE3MWFmOTQ4Mzg2Nzg.
CSeq: 2 INVITE
Server: Asterisk PBX 11.0.1
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO, PUBLISH
Supported: replaces, timer
Content-Length: 0

 

همان طور که می‌بینید با فعال کردن debug متوجه می‌شویم که استریسک کد ۴۸۸ را بر می‌گرداند که نشان دهنده نا سازگار بودن تنظیمات کدک مربوط به گوشی ip و همین طور اسریسک می‌باشد.

 

قطع نشدن تماس بر روی کانال های SIP:

از انجایی که برای قطع شدن تماس SIP استریسک نیاز به دریافت packet به همراه هدر BYE دارد اگر در حین مکالمه ارتباط طرفین با پورت SIP استریسک قطع شود، تماس بر روی استریسک باقی خواهند ماند. برای بر طرف کردن این مشکل کافی است که بر روی تنظیمات sip.conf خود rtptimeout را مقدار دهی کنید تا بعد از گذشت آن مقدار و دریافت نکردن rtp تماس قطع شود.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.