شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ایجاد Warm spare برای سیستم FreePBX

امکان تهیه پشتیبان و بازگردانی آن در FreePBX از طریق ماژول  Backup & Restore انجام می شود. این ماژول قابلیت های مختلفی به منظور تهیه پشتیبان از بخش های مختلف سیستم و تنظیمات استریسک فراهم می کند. یکی از قابلیت های این ماژول، امکان بازگردانی پشتیبان تهیه شده از روی یکی از سرور ها به صورت ریموت می باشد. به عبارت دیگر پشتیبان تهیه شده بر روی یک سیستم را می توان بر روی سیستم دیگری بازگرداند. این قابلیت، امکان ایجاد یک Warm spare یا سرور standby را برای شما فراهم می کند.

برای انجام این کار وجود دو سرور FreePBX بدیهی است. همچنین دو سرور در کلیه تنظیمات، نوع و تعداد کارت های تلفنی نیز مشابه بوده و در یک شبکه IP قرار دارند.

ابتدا می بایست جهت برقراری ارتباط میان دو سرور از طریق SSH بر روی پورت ۲۲، کلید مشترک تعریف نمایید. از این طریق سرور فرعی می تواند به پشتیبان تهیه شده بر روی سرور اصلی، دسترسی یابد.

برای ایجاد این کلید، دستور زیر را بر روی سرور فرعی اجرا کنید:

sudo -u asterisk ssh-keygen

پس از اجرا ۳ سوال پرسیده می شود که برای سوال اول همان مسیر پیش فرض را با زدن enter انتخاب نمایید. همچنین سوال دوم و سوم که برای مشخص کردن پسورد است را خالی گذاشته و enter را وارد کنید. (بدون پسورد)

پس از ایجاد کلید، می بایست آن را در سرور اصلی کپی نمایید. لذا دستور زیر را اجرا کنید:

Sudo –u asterisk ssh-copy-id –I /home/asterisk/.ssh/id_rsa.pub root@PrimaryServerIP

در دستور بالا، primaryserverip را با آدرس سرور اصلی را جایگزین نمایید؛ که از شما درخواست وارد کردن رمز عبور کاربر root خواهد شد. تا این مرحله، ارتباط SSH بین دو سرور بدون نیاز به وارد کردن پسورد میسر گردید.

برای وارد شدن به سرور اصلی و تست کانکشن ایجاد شده می توانید دستور زیر را اجرا کنید:

ssh -i /home/asterisk/.ssh/id_rsa root@PrimaryServerIP

در این مرحله باید وارد صفحه ی وب سرور فرعی یا جایگزین شده و از بخش Admin، ماژول Backup & Restore را انتخاب نمایید:

باید یک پشتیبان برای سرور اصلی تعریف گردد. به همین منظور در سمت راست، وارد بخش Servers شوید.

در صفحه ی باز شده بر رویAdd Server  را کلیک کرده و سپس New SSH Server را انتخاب نمایید.

در صفحه ی باز شده تنظیمات مربوط به ارتباط SSH با سرور اصلی  می بایست مشخص گردد. این تنظیمات عبارتند از:

Serer Name که در اینجا نام سرور را مشخص می کند.

Description که در اینجا یک توصیف کوتاه برای این سرور خواهد بود.

HostName که آدرس IP سرور اصلی را تعیین می نماید.

Port که شماره پورت SSH می باشد که به طور پیش فرض ۲۲ است.

Username که نام کاربری سرور اصلی را که معمولا root است، مشخص می نماید.

Key مکان کلیدی که در مرحله ی اول ساخته شد را باید در اینجا وارد نمایید. در این مثال: /home/asterisk/.ssh/id_rsa

Path مسیر پشتیبان در سرور اصلی را تعیین می کند. به عنوان نمونه :

Var/spool/asterisk/backup

پس از انجام کلیه تنظیمات، آن را ذخیره کنید.

پس از اتمام این مرحله، می بایست یک پشتیبان تعریف کنید. به همین منظور بر روی گزینه New Backup کلیک نمایید.

در صفحه ی باز شده تنظیمات مربوط به پشتیبان را انجام دهید که بخش های مهم آن در شکل زیر نشان داده شده است:

بعد مشخص کردن نام، در قسمت Item نوع پشتیبان را باید مشخص نمایید. به عنوان مثال : Fullbackup.

در قسمت Backup Server سروری را که در مرحله ی قبل تعریف شد، یعنی همان سرور اصلی را انتخاب کنید.

Restore Here را yes نمایید، تا بعد از ایجاد پشتیبان از سرور اصلی بلافاصله بر روی این سرور یعنی سرور جایگزین Restore شود و سه گزینه ی بعد از آن را نیز را بر روی YES قرار دهید تا همه تنظیمات انتقال یابد.

در قسمت بعد اگر می خواهیم پشتیبان تهیه شده از سرور اصلی در این سرور هم کپی شود، Local Storage را از قسمت Available Server  به Storage Server انتقال دهید.

تنظیمات را ذخیره کرده و مجددا به بخش backup بازگردید.

برای تهیه پشتیبان، روی گزینه اجرا (play icon) کلیک کنید:

بعد از پایان یافتن این مرحله تمامی اطلاعات از سرور اصلی به سرور جایگزین منتقل می گردد.

علاوه بر این می توانید زمانبندی خودکار جهت تهیه پشتیبان و بازگردانی بر روی سرور فرعی تعریف نمایید.

با این روش، شما برای سرور تلفنی یک سرور پشتیبان ایجاد کرده اید که در صورت بروز مشکل برای سرور اول سرور دوم را می توانید در زمان کوتاهی جایزگین نمایید.

دیدگاه خود را به ما بگویید.