شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

راه اندازی Warm Spare (سرور پشتیبان) در FreePBX 15

ممکن است که نیاز باشد برای سرور اصلی که زیر بار است، یک نسخه پشتیبان تهیه کنیم و در مواقعی که سرور اصلی به هر دلیلی دچار مشکل شده و از مدار خارج شود، سرور پشتیبان جایگزین آن گردد. روش های مختلفی برای پیاده سازی این سناریو وجود دارد همچون HA و Warm spare؛ که راهکار دوم، به نسبت ساده تر از روش HA می باشد، به خصوص در سناریوهایی که شما دو سرور دارید و پیاده سازی HA برای دو سرور دشواری ها و نکات فنی مختص به خود را دارد.

قبلا برای راه اندازی Warm spare در FreePBX نسخه ی ۱۳ و یا ۱۴ آموزش هایی را تهیه کرده ایم که در کتاب و یا وبلاگ ما در دسترس قرار دارند، اما با توجه به تغییر و تحول ماژول Backup and Restore در نسخه ی ۱۵ این نرم افزار، تنظیمات و پیاده سازی Warm spare به صورت کلی تغییر کرده است. در این نسخه، این سناریو با کمک ماژول های Filestore و API که هر دو در نسخه ی ۱۵ معرفی شده اند، انجام می شود.

نمای کلی پروسه ی Warm Spare در نسخه ی FreePBX 15:

گام اول:

ابتدا نیاز است که برای سرور پشتیبان مکانیزمی طراحی گردد که سرور اصلی بتواند بدون نیاز به کاربر انسانی و وارد کردن رمز عبور، فایل های پشتیبان خود را بر روی سرور پشتیبان (سرور دوم) قرار دهد؛ در این صورت نیاز است که یک کلید (key) را در سرور اصلی بسازیم و در سرور پشتیبان کپی کنیم. با اجرای دستور زیر در سرور اصلی این امر امکان پذیر است:

ssh-keygen

با اجرای این دستور سیستم از شما سه سوال می پرسد که با زدن کلید ENTER از آن ها عبور کنید.

پس از انجام تمامی مراحل در آخر با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

نکته: در این سناریو مسیر محل ذخیره فایل id_rsa به شکل زیر است:

/home/asterisk/.ssh/id_rsa

پس از ساخت فایل id_rsa نیاز است تا آن را در سرور پشتیبان کپی کنید. برای این امر دستور زیر را در سرور اصلی اجرا کنید:

sudo -u asterisk ssh-copy-id -i /home/asterisk/.ssh/id_rsa.pub root@SecondaryServerIP

هنگام اجرای این دستور می بایست به جای عبارتSecondaryServerIP آدرس شبکه (IP) سرور پشتیبان (سرور دوم) را قرار دهید.

اگر تمامی این مراحل به درستی انجام شده باشد با تست زیر می توانید با ارتباط SSH از سرور اصلی، بدون نیاز به وارد کرد password به سرور پشتیبان وارد شوید. دستور زیر را در سرور اصلی اجرا کنید:

ssh -i /home/asterisk/.ssh/id_rsa root@SecondaryServerIP

هنگام اجرای این دستور می بایست به جای عبارت SecondaryServerIP آدرس شبکه (IP) سرور پشتیبان را قرار دهید.

 

گام دوم:

پس از اطمینان از درستی عملکرد SSH Key، به اینترفیس وب در سرور اصلی رفته و تنظیمات SSH را انجام دهید:

FreePBX GUI (Primary) => Settings => Filestore => Add SSH Server

به عبارت ساده تر، سرور پشتیبان یا همان سرور دوم را به عنوان یک محل ذخیره سازی از طریق ارتباط SSH به سرور اول معرفی می کنیم.

تنظیمات را submit وapply کنید.

 

گام سوم:

در این گام پیش نیازهای یک ارتباط API میان دو سرور را می بایست فراهم کنیم، چرا که از این طریق پروسه ی Warm spare و restore بر روی سرور دوم اتفاق خواهد افتاد.

پس به اینترفیس وب سرور پشتیبان رفته و به مسیر زیر برای تعریف API بروید:

FreeePBX GUI (Secondary) => Connectivity => API => Add Application => Machine-to-Machine App

 

Allowed scope: این قسمت را برای دسترسی به ماژول backup به صورت زیر تعریف می کنیم:

gql:backup

سپس بر روی Add Application کلیک کنید. خواهید دید که سرور پشتیبان اطلاعاتی را نمایش می دهد؛ آن ها را در یک فایل text کپی کرده تا در سرور اصلی وارد کنید.

 

گام چهارم:

پس از کپی کردن این اطلاعات، در اینترفیس وب سرور اصلی به مسیر زیر بروید:

FreePBX GUI => Admin => Backup & Restore => Add Backup

پس از انجام این تنظیمات بر روی گزینه Get Warm Spare Token کلیک کنید تا صحت ارتباط بین دو سرور تست گردد.

سپس تنظیمات را submit و apply کنید.

پس از تعریف backup، در قسمت action با کلیک بر روی گزینه play فرآبند پشتیبانی گیری انجام شده و تمامی تنظیماتی که انتخاب کرده اید بر روی سرور پشتیبانی اعمال می گردند.

سپس پیغام زیر را مبنی بر صحت انجام فرآیند را مشاهده می کنید:

همانطور که می بینید Warm spare به خوبی کار می کند!!

توجه: قبل از شروع هر کاری، از آپدیت بودن ماژول های FreePBX اطمینان حاصل نمایید.

نکته: در تعریف Backup، می توانید عمل پشتیبان گیری را خودکار کرده و با تعریف Schedule پروسه به صورت مرتب انجام شود تا سرور پشتیبان کاملا به روز باشد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.