شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

تفکیک خطوط شهری در گیت وی سنگوما Vega 50

در این سناریو قصد داریم که برای داخلی ۵۰۱۰ خروجی های یک گیت وی ۸ پورت FXO را تفکیک کنیم، بدینگونه که به این داخلی تنها ۳ پورت خروجی اختصاص داده شود.

در ابتدا لازم است با قابلیت Call Presentation Group در گیت وی های Sangoma آشنا شوید. این قابلیت امکانی را برای شما فراهم می آورد که بتوانید تماس های دریافتی از سمت ترانک سیپ را به چند اینترفیس فیزیکی که در یک گروه قرار دارند، ارسال کنید. با استفاده از این امکان به راحتی می توان خط (های) آزاد را به ترانک یا یک کابر نهایی اختصاص داد و تماس ها را مسیریابی کرد.

گروه های تماس از یک اینترفیس مجازی استفاده می کنند که شناسه مشخصی نیز دارند و شما می توانید از این شناسه در قواعد Dial Plan خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در Dial Plan از گروه های تماس فقط در جهت خروجی (To_FXO) می توان استفاده نمود. بدیت ترتیب پس از کانفیگ این خصیصه، اینترفیس های دستگاه در یک لیست مرتب قرار می گیرند و اولویت (cost) آن‌ها باعث می شود که Vega برای استفاده از این اینترفیس مجازی طبق قاعده ی اینترفیس های تعریف شده عمل کند.

برای انجام تنظیمات، ابتدا در گیت وی به منوی Dial Plan بروید:

سپس منوی Call Presentation Groups را باز کنید:

در call presentation group، هر سطر یک گروه (یا همان اینترفیس مجازی) می باشد که می تواند به صورت مستقل از سایر گروه ها تنظیم و بکار رود. با استفاده از گزینه Add می توانید یک گروه جدید بسازید.

در جدول زیر پارامترهای قابل تنظیم برای هرگروه به صورت مختصر توضیح داده شده است:

ID شناسه گروه که توسط سیستم مشخص می شود
Name نام دلخواه برای گروه
Enable  وضعیت فعال یا غیرفعال بودن
Interface یک شناسه مجازی که می توانید مقداری را تعیین و در Dial Plan از آن استفاده کنید.
Seq. Mode نحوه استفاده از اینترفیس های فیزیکی:linear_up: ترتیب به صورت لیستround_robin: به صورت چرخشیrandom: تصادفی
Dest. Timeout مدت زمان انقضاء در مقصد
Dest. Timeout Action در صورت عدم دسترسی مقصد در زمان تعیین شده یکی از دو رفتار زیر را می توانید انتخاب کنید:hangup: قطع تماسtry_next_dest: تلاش برای مقصد بعدی
Max. Dest. Attempts تعداد دفعات تلاش
cause دلیل قطع تماس را می توان از طریق کدهای تعریف شده مشخص کرد.
Destinations اینترفیس های فیزیکی مورد نظر را انتخاب و در این لیست وارد کنید.از کاراکتر | برای جداسازی استفاده کنید.

به صورت مثال، گروهی با شناسه ۱۰۰۱ ایجاد کرده ایم:

که در آن اینتر فیس های گیت وی به صورت زیر هستند:

IF:0201 1st FXO PORT

IF:0202 2nd FXO PORT

IF:0203 3rd FXO PORT

در پایان تنظیمات را SUBMIT و APPLY کنید تا اعمال گردد.

در گام دوم لازم است تا از اینترفیس تعریف شده در دایال پلن استفاده نماییم.

پس در همین صفحه، در بالای قسمت call presentation group، در قسمت profiles سطرTo-FXO را modify کنید:

سپس از اینترفیس تعریف شده یعنی ۱۰۰۱ در قسمت Destination و از پیش شماره ی ۱۰۱ در قسمت Source برای تفکیک تماس های دریافتی از سرور تلفنی، استفاده کنید:

همچنین مقدار cost را برای این سطر از ۰ به ۱ تغییر دهید. در آخر تنظیمات را SUBMIT و APPLY می کنیم.

توجه: همانطور که ملاحظه می کنید، در بخش دایال پلن، ۸ پروفایل FX0 برای پورت های خروجی به صورت پیشفرض تعریف شده است (هر پروفایل به ازای یک پورت FX0). چنانچه یک یا چند پورت را در یک پروفایل تعریف کرده اید لازم است تا اولویت (COST) آن را نیز تعیین کنید تا با دیگر پروفایل های اخلالی صورت نگیرد. همچنین می توانید پروفایل هایی که بلا استفاده مانده اند را حذف نمایید.

نکته: از پیش شماره ۱۰۱ در بخش سورس به این دلیل استفاده کرده ایم که بتوانید خیلی آسان روت های خروجی خود را در سرور تلفنی تغییر دهید و دیگر لزومی به تغییرات تنظیمات گیت وی نباشد. به عنوان مثال به غیر از داخلی ۵۰۱۰، تماس های شهری داخلی دیگری مثل ۵۰۲۰ هم از این خطوط خاص هدایت شود که تنها با اضافه کردن پیش شماره ۱۰۱ به تماس های خروجی داخلی ۵۰۲۰ این امکان فراهم می شود.

در گام آخر، به سراغ تنظیمات سرور تلفنی می رویم. ما در اینجا از نرم افزار FreePBX استفاده کرده ایم.

برای این کار لازم است تا یک روت خروجی تعریف کنیم. پس به مسیر زیر بروید:

Connectivity => outbound rout => Add outbound rout

ابتدا برای آن یک نام انتخاب کنید. سپس در قسمت ۲ تعیین کنید که از همان ترانکی استفاده شود که بین سرور و Gateway تعریف کرده اید.

در قسمت Dial Pattern نیز شیوه هدایت تماس را تعیین می کنیم. این بخش شامل قسمت های زیر است:

Prepend: در این قسمت، همان پیش شماره یعنی ۱۰۱ را وارد می کنیم که علت آن قبل تر توضیح داده شد.

CallerID: شماره داخلی (های) مورد نظرکه قصد داریم آن را به پورت یا پورت های خاصی هدایت کنیم را وارد نمایید.

در نهایت تنظمیات را ذخیره و Reload انجام دهید. از این پس تماس های داخلی ۵۰۱۰ از طریق ۳ خط مشخص از گیت وی خارج می شود.

دیدگاه خود را به ما بگویید.