شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ارتباط میان دفاتر یک سازمان-قسمت اول

یکی از پرکاربرد ترین سناریو های VoIP، برقراری ارتباط میان دفاتر مربوط به یک سازمان می باشد. به کمک این تکنولوژی می توان هزینه های مربوط به ارتباطات تلفنی میان دفاتر را کاهش داد و بر محدودیت های جغرافیایی فایق شد. در ادامه یکی از این سناریو ها را بررسی می کنیم.

فرض کنید یک سازمان دارای دو شعبه در دو نقطه جغرافیایی متمایز می باشد. شعبه اول، به عنوان یکی از دفاتر اصلی، دارای یک سیستم تلفنی سانترال (PBX) و خطوط ارتباطی PSTN می باشد. در شعبه دوم، به دلیل نوع عملکرد آن، تنها ارتباط با دفتر اصلی مهم می باشد؛ در نتیجه برای کاهش هزینه ها، ممکن است هیچ گونه سیستم تلفنی برای این شعبه در نظر گرفته نشده باشد. اما یک لینک ارتباطی برای انتقال داده، استفاده از پایگاه داده مربوط به نرم افزار حساب داری، سیستم CRM، دوربین های مدار بسته و … میان این شعبه و دفتر اصلی وجود دارد. البته ممکن است این ارتباط به صورت لینک اختصاصی و یا اینترنتی باشد.

همانطور که مشاهده می شود، بهترین روش برای برقراری ارتباط تلفنی میان این دو شعبه، بهره مندی از لینک داده و انتقال خطوط با استفاده از تکنولوژی VoIP می باشد. در ادامه مراحل پیاده سازی این سناریو را شرح می دهیم.

 

 حالت اول : سیستم تلفنی در شعبه دوم وجود ندارد

تجهیزات استفاده شده :

  1. گیت وی  Sangoma Vega50   در دفتر اصلی
  2. تعدادی IP Phone در شعبه دوم

به دلیل آن که بستر ارتباط تلفنی در شعبه اصلی به صورت آنالوگ می باشد، برای ارتباط با شبکه IP و انتقال تماس ها با استفاده از تکنولوژی VoIP نیاز به یک مبدل یا به عبارت بهتر گیتوی داریم. در این سناریو ما از گیت وی VEGA50 محصول شرکت SANGOMA استفاده می کنیم.

روند تنظیم تجهیزات بکار رفته در این سناریو را به صورت زیر دنبال می کنیم:

  • تنظیمات مربوط به PBX

  اتصال کابل FXS از PBX به FXO روی گیت وی

  • تنظیمات مربوط به  Vega50  

SIP Profile

Dial Plan

  • تنظیمات مربوط به  IP Phone

SIP Config

Dial Plan

 تنظیمات مربوط به PBX

 برای برقرای تماس از سمت دو شعبه به یکدیگر باید یک لینک ارتباطی میان PBX و گیتوی در شعبه اصلی برقرار کرد. برای برقراری این لینک دو طرفه، دو راه حل وجود دارد:

  1. استفاده از  پورت FXS و FXO گیتوی : در این حالت پورت FXS گیتوی به یکی از CO های دستگاه سانترال (PBX) و پورت FXO گیتوی به یکی از پورت های داخلی آن، متصل می شود. در این حالت باید هزینه اضافی مربوط به پورت FXS را تقبل کنیم.
  2. استفاده از پورت FXO گیتوی : در این حالت پورت FXO گیتوی به یکی از پورت های داخلی دستگاه PBX متصل می شود و یکی از Extension های سانترال به ایجاد تماس با داخلی های شعبه دوم اختصاص می یابد. در این حالت به پورت دیگری نیاز نیست. برای مثال برای برقراری تماس با داخلی های شعبه دوم ابتدا شماره ۱۵۱ را می گیریم تا به گیت وی برسیم و در مرحله دوم پس از شنیدن صدای بوق آزاد، برای شماره ای که گرفته می شود طبق Dial Plan نوشته شده در گیت وی، تصمیم گرفته خواهد شد. در این سناریو، از این روش استفاده شده است.

[PSTN]/PBX ——-Analog———FXO/VEGA———SIP———- [IP-Phone]

 

تنظیمات Vega50

گام صفر :

گام ابتدایی در این مرحله، پیدا کردن آدرس  IP گیت وی برای ورود به صفحه تنظیمات دستگاه است؛ از دو روش زیر این کار قابل انجام است:

گام اول :

آدرس IP گیت وی را در مرورگر وارد می کنیم و به صفحه تنظیمات دستگاه وارد می شویم. نام کاربری و کلمه عبور به طور پیش فرض admin است.

Username: admin                 Password: admin

 

پس از اینکه صفحه تنظیمات گیت وی بارگذاری شود صفحه Status را مشاهده خواهید کرد. همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، صفحه Status حاوی مشخصات دستگاه، تعداد تماس های برقرار شده، ترانک ها، ساعت، تنظیمات مربوط به شبکه و … می باشد.

روش های کانفیگ کردن Vega50 به دو صورت امکان پذیر است :

Quick Config

  • گام اول برای شروع تنظیمات باشد.
  • تا ۸۰ % از تنظیمات مورد نیاز را پوشش می دهد.

Expert Config

  •  گزینه های مختلف برای تنظیمات پیشرفته از قبیل نوشتن Dial Plan و ساختن پروفایل
  • بررسی log های گیت وی، که یکی از مهم ترین بخش ها در پیاده سازی است، زیرا از این طریق می توان مشکلات موجود در صورت عدم برقراری ارتباط را بررسی کرد.

در قسمت بعدی، به کانفیک گیت وی می پردازیم.

دیدگاه خود را به ما بگویید.