یکی از پرکاربرد ترین سناریو های VoIP، برقراری ارتباط میان دفاتر مربوط به یک سازمان می باشد. به کمک این تکنولوژی می توان هزینه های مربوط به ارتباطات تلفنی میان دفاتر را کاهش داد و بر محدودیت های جغرافیایی فایق شد. در ادامه یکی از این سناریو ها را بررسی می کنیم.
فرض کنید یک سازمان دارای دو شعبه در دو نقطه جغرافیایی متمایز می باشد. شعبه اول، به عنوان یکی از دفاتر اصلی، دارای یک سیستم تلفنی سانترال (PBX) و خطوط ارتباطی PSTN می باشد. در شعبه دوم، به دلیل نوع عملکرد آن، تنها ارتباط با دفتر اصلی مهم می باشد؛ در نتیجه برای کاهش هزینه ها، ممکن است هیچ گونه سیستم تلفنی برای این شعبه در نظر گرفته نشده باشد. اما یک لینک ارتباطی برای انتقال داده، استفاده از پایگاه داده مربوط به نرم افزار حساب داری، سیستم CRM، دوربین های مدار بسته و … میان این شعبه و دفتر اصلی وجود دارد. البته ممکن است این ارتباط به صورت لینک اختصاصی و یا اینترنتی باشد.
همانطور که مشاهده می شود، بهترین روش برای برقراری ارتباط تلفنی میان این دو شعبه، بهره مندی از لینک داده و انتقال خطوط با استفاده از تکنولوژی VoIP می باشد. در ادامه مراحل پیاده سازی این سناریو را شرح می دهیم.
حالت اول : سیستم تلفنی در شعبه دوم وجود ندارد
تجهیزات استفاده شده :
- گیت وی Sangoma Vega50 در دفتر اصلی
- تعدادی IP Phone در شعبه دوم
به دلیل آن که بستر ارتباط تلفنی در شعبه اصلی به صورت آنالوگ می باشد، برای ارتباط با شبکه IP و انتقال تماس ها با استفاده از تکنولوژی VoIP نیاز به یک مبدل یا به عبارت بهتر گیتوی داریم. در این سناریو ما از گیت وی VEGA50 محصول شرکت SANGOMA استفاده می کنیم.
روند تنظیم تجهیزات بکار رفته در این سناریو را به صورت زیر دنبال می کنیم:
- تنظیمات مربوط به PBX
اتصال کابل FXS از PBX به FXO روی گیت وی
- تنظیمات مربوط به Vega50
SIP Profile
Dial Plan
- تنظیمات مربوط به IP Phone
SIP Config
Dial Plan
تنظیمات مربوط به PBX
برای برقرای تماس از سمت دو شعبه به یکدیگر باید یک لینک ارتباطی میان PBX و گیتوی در شعبه اصلی برقرار کرد. برای برقراری این لینک دو طرفه، دو راه حل وجود دارد:
- استفاده از پورت FXS و FXO گیتوی : در این حالت پورت FXS گیتوی به یکی از CO های دستگاه سانترال (PBX) و پورت FXO گیتوی به یکی از پورت های داخلی آن، متصل می شود. در این حالت باید هزینه اضافی مربوط به پورت FXS را تقبل کنیم.
- استفاده از پورت FXO گیتوی : در این حالت پورت FXO گیتوی به یکی از پورت های داخلی دستگاه PBX متصل می شود و یکی از Extension های سانترال به ایجاد تماس با داخلی های شعبه دوم اختصاص می یابد. در این حالت به پورت دیگری نیاز نیست. برای مثال برای برقراری تماس با داخلی های شعبه دوم ابتدا شماره ۱۵۱ را می گیریم تا به گیت وی برسیم و در مرحله دوم پس از شنیدن صدای بوق آزاد، برای شماره ای که گرفته می شود طبق Dial Plan نوشته شده در گیت وی، تصمیم گرفته خواهد شد. در این سناریو، از این روش استفاده شده است.
[PSTN]/PBX ——-Analog———FXO/VEGA———SIP———- [IP-Phone]
تنظیمات Vega50
گام صفر :
گام ابتدایی در این مرحله، پیدا کردن آدرس IP گیت وی برای ورود به صفحه تنظیمات دستگاه است؛ از دو روش زیر این کار قابل انجام است:
- نرم افزار Vega IP Scanner
- نرم افزار nmap
گام اول :
آدرس IP گیت وی را در مرورگر وارد می کنیم و به صفحه تنظیمات دستگاه وارد می شویم. نام کاربری و کلمه عبور به طور پیش فرض admin است.
Username: admin Password: admin
پس از اینکه صفحه تنظیمات گیت وی بارگذاری شود صفحه Status را مشاهده خواهید کرد. همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، صفحه Status حاوی مشخصات دستگاه، تعداد تماس های برقرار شده، ترانک ها، ساعت، تنظیمات مربوط به شبکه و … می باشد.
روش های کانفیگ کردن Vega50 به دو صورت امکان پذیر است :
Quick Config
- گام اول برای شروع تنظیمات باشد.
- تا ۸۰ % از تنظیمات مورد نیاز را پوشش می دهد.
Expert Config
- گزینه های مختلف برای تنظیمات پیشرفته از قبیل نوشتن Dial Plan و ساختن پروفایل
- بررسی log های گیت وی، که یکی از مهم ترین بخش ها در پیاده سازی است، زیرا از این طریق می توان مشکلات موجود در صورت عدم برقراری ارتباط را بررسی کرد.
در قسمت بعدی، به کانفیک گیت وی می پردازیم.