شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

 WebRTC چیست؟ یکی از تکنولوژی های بسیار مهم در دنیای مخابرات امروز WebRTC ست. با استفاده از این تکنولوژی، می توان در بستر وب و تنها با استفاده از مرورگر، ارتباطات صوتی و تصویری برقرار کرد؛ که این به معنی امکان برقراری ارتباط از طریق هر گجت (Gadget) بدون نیاز به نصب نرم افزار خاص [...]

یکی دیگر از ماژول های کاربردی مورد استفاده در FreePBX ماژول Boss Secretary می باشد که متاسفانه از نسخه ی ۱۲ دیگر بروزرسانی نشده اما به دلیل کاربرد زیاد آن برای مشتریان، در نهایت این ماژول توسط تیم فنی شرکت ساعیان ارتباط بهینه سازی و مشکلات آن مرتفع شده است. در ادامه به معرفی این [...]

یکی از مواردی که پس از نصب فری پی بی ایکس ( FreePBX ) برای کاربران بوجود می آید این است که ارتباط تجهیزاتی مانند گیت وی Gateway با استریسک، پس از دقایقی قطع می شود. در ادامه ابتدا به بررسی علت این مسئله و سپس راهکار آن می پردازیم. نحوه کار قابلیت Intrusion Detection [...]

یکی از سناریوهای رایج و متداولی که بسیاری از همکاران با آن سروکار دارند، ارتباط میان گیت وی های سنگوما Sangoma Vega Gateway و سرور ایزابل Issabel می باشد که در نتیجه ارتباط با شبکه مخابرات PSTN را میسر می نماید. در این مقاله قصد داریم برقراری این ارتباط را به زبانی ساده، آموزش دهیم. [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در سیستم های تلفنی تغییر فایل های صوتی مربوط به اعلان های سیستم می باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا در منوی صوتی از چند زبان مختلف پشتیبانی کنید. برای تغییر prompt های سیستم تلفنی استریسک و همچنین تعریف زبان های مختلف، روش های گوناگونی وجود دارد که ساده [...]

یکی از مباحثی که در راه اندازی شبکه های VoIP رایج است، برقراری ارتباط میان دو سرور تلفنی می باشد. به عنوان مثال دو سرور تلفنی را در نظر بگیرید که در دو مکان مجزا در حال سرویس دهی به کاربران خود می باشند و لازم است تا کاربران این دو سیستم نیز بتوانند با [...]

در FreePBX سه روش جهت راه اندازی فکس وجود دارد: ماژول تجاری Fax Pro، استفاده از اپلیکیشن های استریسک و سرور فکس Hylafax. هر یک از این روش ها ویژگی هایی دارند؛ ماژول Fax Pro قابلیت ارسال و دریافت فکس را برای کاربران از طریق UCP فراهم می کند. یعنی کاربران با ورود به محیط [...]

یکی از نیازمندی های اصلی در یک سیستم تلفنی، امکان ارسال و دریافت فکس می باشد. البته امروزه با توسعه بیش از پیش ابزار های ارتباطی همچون ایمیل، روش های سنتی مانند فکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی هنوز کاملا جایگزین نشده اند. بنابراین با بکارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP نیز [...]

صندوق صوتی از نیازمندی های مهم IP-PBX ها بوده و می تواند میزان سرویس دهی و همچنین در دسترس بودن را برای کاربران افزایش دهد. علاوه بر این، امکان ارسال پیام های صندوق صوتی از طریق ایمیل، این قابلیت را کاربردی تر می نماید. این قابلیت را در FreePBX می توانید به سادگی برای کابران [...]

در مقاله های قبلی نحوه ضبط پیام صوتی در  ماژول System Recording و بکارگیری آن در ساخت منوی صوتی شرح داده شد. علاوه بر این قابلیت، در برخی موارد نیاز است تا برای تماس گیرنده یک پیام صوتی خاص پخش شود و سپس به مقصد دیگری هدایت شود. به عنوان مثال اطلاع رسانی درباره یک [...]

ارتباط میان دفاتر یک سازمان-قسمت سوم

در قسمت دوم تنظیمات اصلی مربوط به گیت وی Vega50 را با هم بررسی کردیم. در این قسمت سایر تنظیمات مربوط به گیت وی و IP Phone  ها را انجام می دهیم.

تنظیمات Vega50

گام چهارم :

 SIP

در صورتی که اکانت SIP فعال نشده باشد و یا به درستی ساخته نشده باشد، تماس برقرار نمی شود. علت این امر خارج نشدن تماس از گیت وی است. این موضوع را از Log، طبق شکل زیر استخراج می کنیم.

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می فرمایید، در سطر آخر Log، این طور بیان شده که تماسnon-proxy  از آدرس (۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۶۶) آمده است. برای حل این مشکل دو راه داریم:

۱–ایجاد اکانت SIP

برای این کار باید به قسمت SIP در تنظیمات Vega50 رفته و یک پروفایل SIP بسازید. در منوی SIP وارد قسمت Authentication شده و اکانت جدیدی ایجاد می کنیم . (در صورتی که اکانت از قبل وجود داشته باشد می توان همان اکانت را Modify کرد.) به قسمت Modify آن رفته و آدرس Local Domain  آن را به ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۶۶  (که آدرس IP Phone است) تغییر می دهیم.

برای ساخت اکانت SIP ابتدا باید یک Authentication User ساخته شود تا هر کاربر غیر مجاز اجازه رجیستر شدن و برقراری تماس نداشته باشد.

سپس در قسمتRegistration  اکانت تعریف شده را به ترانک مورد نظر تخصیص می دهیم و تیک Enable Registration را می زنیم.

برای اطلاع از اکانت های رجیستر شده می توان به قسمت Show Registration مراجعه کرد.

همچنین علاوه بر تغییرات بالا باید به قسمت SIP PROFILE PROXY هم رفته و آدرس ۰٫۰٫۰٫۰ (که به صورت پیش فرض ست شده) را به آدرس IP Phone تغییر دهیم.

۲–برقراری تماس ها به صورت Non-proxy

برای این کار باید طبق شکل زیر تیک Accept Non-Proxy Invites را بزنید. این باعث می شود تا تماس ها بدون نیاز به Registration پاسخ داده شوند.

 

در نهایت برای تست، با گرفتن شماره “۱۱۷″ از روی IP Phone  همان طورکه در شکل دیده می شود، از درستی تنظیمات مطمئن می شویم.

 تنظیمات مربوط به IP Phone

به منظور برقراری ارتباط در شعبه دوم، دو گزینه پیش روی ماست:

۱٫استفاده از IP  Phone

2. استفاده از Soft Phone

حالت اول هزینه ی بیشتری نیاز دارد ولی مستقل از سایر تجهیزات می باشد ولی اگر در این شعبه کاربران PC داشته باشند می توان از Soft Phone استفاده کرد که هزینه ای ندارد.

در حالت دوم باید در انتخاب نوع Soft Phone دقت کرد. برای مثال، اگر Zoiper استفاده شود، برای برقراری تماس نیازمند رجیستر شدن اکانت می باشد،  که در این صورت نیاز به IP-PBX داریم. اما در نرم افزاری همچون Eyebeam این قابلیت وجود دارد که برای برقراری تماس نیازی به رجیستر شدن اکانت نباشد. ما در این سناریو از IP Phone استفاده کرده ایم.

در گام اول برای ورود به صفحه تنظیمات IP Phone کافی است IP دستگاه را در مرورگر وارد کرده، سپس عملیات لازم را به صورت زیر انجام دهیم.

Username: root                Password: root

لازم به ذکر است که در این سناریو شماره تلفن ۱۲۰ را به IP Phone اختصاص داده ایم.

در این قسمت قصد داریم تماس هایی که توسط IP Phone گرفته می شود را به سمت گیت وی بفرستیم تا از طریق گیت وی و Dial Plan نوشته شده در آن، تماس ها به شماره مورد نظر در PBX موجود در دفتر اصلی، برقرار شود.

لذا برای اجرای این هدف به قسمت Dial Plan تلفن  می رویم.

Dial Plan نوشته شده را بدین صورت تفسیر می کنیم: «اگر شماره ۱۱۷ گرفته شد، این تماس را به آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۹۳ (که آدرس IPگیت وی می باشد) ، بفرست »

 

البته شماره تلفن “۵″ هم به عنوان تست، تعریف شده است که جلوتر به آن اشاره می کنیم. همچنین امکان تعریف الگوی خاص شماره گیری نیز وجود دارد. یعنی :

«اگر شماره گرفته سه رقمی بوده و با ۱ شروع شده باشد، این تماس را به آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۹۳ (که آدرس IPگیت وی می باشد) ، بفرست ».

توجه : این نوع تعریف، به ساختار شماره های داخلی سانترال مربوط می شود؛ در این سناریو فرض بر این است داخلی های سانترال در بازه ۱۰۰ الی ۱۲۰ قرار دارند. 

 

در مرحله بعد، با توجه به Dial Plan  نوشته شده در گیت وی، با این تماس رفتار می شود که در ادامه به آن اشاره می شود.

نکته : از کاربردهای اصلی Dial Plan در حالتی است که نیاز به تماس مستقیم بین دو IP Phone  داریم؛ در واقع برای هر شماره تماس، یک رول تعریف می کنیم برای مثال «اگر شماره x گرفته شد، آن تماس را به مقصد y بفرست.»

پس از پایان این تنظیمات، هر یک از شعب می توانند به داخلی های یکدیگر تماس برقرار کنند. در قسمت های بعد حالتی را بررسی می کنیم که در شعبه دوم یک IP-PBX وجود داشته باشد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.